Fysik

Luftskibs opgave Fysik

21. april 2014 af AmalieBAndersen (Slettet) - Niveau: B-niveau

hej jeg har fået stillet denne opgave i fysik, men jeg ved virkelig ikke hvordan jeg skal lave den? håber der er en som kan hjælpe?

På figuren er vist en forenklet model af et sådant luftskib. Ballonen er 198 m lang.

Ballonen består af en cylinder med diameter 47 m og længde 151 m. I begge ender afsluttes cylinderen med en halvkugle. (En kugle med radius r har et rumfang, V, bestemt ved V = (4/3)π×r3). Tyngdeaccelerationen er 9,82 m/s2

Ballonen og kabinen har massen 200× 103 kg. Ballonen er fyldt med hydrogen, H2, hvis densitet ved temperaturen 20 °C og trykket 101×103 Pa er rH2 = 84×10-3 kg/m3.

Atmosfærisk luft har ved samme temperatur densiteten rluft = 1,21 kg/m3.

a) Bestem rumfanget af ballonen og massen af H2 i ballonen.

b) Bestem den nyttelast, der befinder sig i kabinen, når luftskibet netop svæver.

Ved temperaturen 5,0 °C har såvel hydrogen som den omgivende luft en anden den­sitet end angivet ovenfor. Mængden af hydrogen i ballonen er justeret, således at trykket fortsat er 101×103 Pa.

c) Bestem den nyttelast luftskibet kan bære ved temperaturen 5,0 °C.

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. april 2014 af peter lind

a)For en cylinder er rumfanget π*r2*L  hvor L er længden. Brug dette sammen med formlen for kuglens rumfang til at finde rumfanget af ballonen. Masse af brint kan du finde som rumfang*massefylde.

b) Når luftskibet netop svæver er opdriften det samme som tyngdekraften på luftskibet med indhold, så find opdriften af Arkimedes lov: Opdrift = tyngdekraften på den luft den fortrænger.

c: brug den ideale gasligning til at finde de nye massefylder.

Skriv et svar til: Luftskibs opgave Fysik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.