Fysik

Vinkøler (Fysikopgaver - Obligatorisk niveau HF-tilvalg)

28. april 2014 af anonymmer (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej - vi skal løse denne her opgave i fysik, som vist har noget med varmefylde at gøre :-) Håber på hjælp, fordi jeg har siddet og prøvet, men synes bare mine gæt lyder utroligt dumme :-( 

Opgaven lyder: 

a) Forklar, hvordan vinkøleren virker. 

Her skal man se på deskriptionen på et vinkøleklistermærke :-) 

"Bemærk: tåler ikke maskinopvask. 

Læg beholderen i koldt vand i ca. 5-10 min. Når beholderen bliver mørk i leret, tages den op og placeres på underskålen. 

Placer vinflasken eller champagneflasken som allerede har den rette temperatur i beholderen. 

Igennem den naturlige fordampning vil beholderen holde vinen eller champagnen ved den rette temperatur i op til 5 timer i solen." 

Af varedeklarationen fremgår det, at vinkøleren ophører med at virke efter ca. 5 timers forløb. 

b) Hvordan kan det være?

Tak på forhånd :-) 


Brugbart svar (1)

Svar #1
28. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

a) Leret opsiger vand. Varme tilført fra omgivelser benyttes til at fordampe vandet og skærmer indholdet i vinflasken.

b) Alt vandet i leret er fordampet efter ca. 5 timer.


Svar #2
28. april 2014 af anonymmer (Slettet)

#1

a) Leret opsiger vand. Varme tilført fra omgivelser benyttes til at fordampe vandet og skærmer indholdet i vinflasken.

b) Alt vandet i leret er fordampet efter ca. 5 timer.

Tusind tak! :D Men du mener opsuger, ikke? :D 


Brugbart svar (1)

Svar #3
28. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

#2

Jo, det var en tastefejl for opsuger. Tak for rettelsen.


Svar #4
28. april 2014 af anonymmer (Slettet)

#3

#2

Jo, det var en tastefejl for opsuger. Tak for rettelsen.

Hihi, det var da så lidt :D Så forstår jeg det godt - igen, tusind tak for svaret :D 


Skriv et svar til: Vinkøler (Fysikopgaver - Obligatorisk niveau HF-tilvalg)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.