Matematik

Matematik B HTX eksamensprojekt opgave 3

30. april 2014 af agentno47 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hejsa.
Vi sidder og er i gang med eksamensprojektet i Mat B HTX. Vi er nået til opgave 3, og her er vi så gået i stå. Opgaven kan ses vedhæftet - i projektet har vi også fået en figur i Geogebra som vi skal anvende til hjælp med opgaverne.
Vi har selv løst opgave a) og har fået vandret afstand til 133 mm, og de to lodrette afstande til hhv. 95 mm og 34 mm. Men b), c) & d) er vi i tvivl om.

Vi ved godt, at der i flere af tilfældene står vurdér, men vi har brug for hjælp med at finde ud af, hvilke værdier der er relevante at finde frem til. Særligt i d), har vi ingen idé om, hvordan vi skulle kunne vurdere arealet.

Håber meget i kan hjælpe, da projektet skal afleveres fredag :)
På forhånd tak.
 

Vedhæftet fil: Opgave 3.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
01. maj 2014 af UffeMerrild (Slettet)

b) Jeg ville følge det link der står ved figur 5a, for at få et bedre billede af lampeskærmen. Herefter ville jeg vurdere hvor mange plader der vender den ene og den anden vej for at lave et bælte rundt om lampen. På baggrund af dette og med højde for overlap mellem pladene ville jeg vurdere omkredsen.

En anden strategi ville være at se på vinkler mellem pladerne.

Jeg tror det vigtigste er, at I begrunder Jeres vurdering, snarere end, at I får det rigtige resultat.

c) og d) Det eneste I ikke kender er så vidt jeg kan se, den krumme kurve, hvis I vel at mærke kender placeringen af punkt B og D.

Jeg ville konstruere en krum kurve mellem punkt A og B, som i de to punkter har samme tangent som cirklerne. På den måde kan I beregne arealet af pladen, ved at opdele pladen i mindre figurer.

Mvh. Uffe


Skriv et svar til: Matematik B HTX eksamensprojekt opgave 3

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.