Studievejledning

Hvad er de "særlige forhold" for at få udeboende SU?

05. maj 2014 af patricianwhore (Slettet)

Jeg er 19 år, og vil meget gerne flytte hjemmefra. Desværre bor jeg kun 18 km fra min skole, og jeg har kun 35 minutters transporttid. Derfor vil jeg høre, om der er mulighed for at få udeboende SU på baggrund af den fjerde betingelse:

"Du kan ikke længere bo hjemme på grund af ganske særlige omstændigheder i hjemmet (for eksempel meget trange boligforhold eller langvarig sygdom)."

Jeg vil gerne undskylde på forhånd for det næste lange stykke tekst...

Mine forældre er skilt, og jeg bor hos min mor og min stedfar. Min stedfar og jeg kan overhovedet ikke sammen. Han behandler mig overhovedet ikke som hans egen datter, og han er ikke til at tale med om noget som helst. Det. at jeg bor herhjemme, forstyrrer skolegang, eftersom vi bor på en gammel gård, og min stedfar mener, at jeg hele tiden er nødt til at gå ud og hjælpe med at passe gården osv., så jeg næsten ingen tid får til at lave afleringer m.m. Han er meget dominerende, og min mor er for det meste bange for at sige ham imod; når hun endelig gør resulterer det i en ulidelig dårlig stemning i huset, som nemt kan vare 2-3 uger og indeholder talrige utrolig højlydte skænderier.

Jeg plejer at være hjemme omkring klokken 16, men når jeg endelig er færdig med at arbejde herhjemme, er jeg oftest alt for træt og umotiveret til at kunne lave mine lektier. Som resultat deraf har jeg næsten ingen dag-til-dag lektier lavet, siden jeg startede på gymnasiet.

Jeg har ikke særlig nemt ved at tale om sådan nogle her ting med folk, og derfor vil jeg bare høre jer, om sådanne familieproblemer er grund nok til, at jeg kan få udeboende SU og flytte hjemmefra og slippe væk fra min stedfar og hans og min mors konstante skænderier.

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. maj 2014 af MaibritG

Det er ikke overoverenstemmelser og sure pligter, der gør sig gældende, men mistrivsel (eller nogle af de øvrige, ting, du selv nævner). Det kan være unge mennesker fra misbrugsfamilier eller familier, der ikke har kapaciteten til de unge menneske af den ene eller anden årsag.

Jeg synes, at du skal tage en snak med din mor og din stedfar omkring dit problem i stedet for. Det kunne jo være at dine "hjemmepligter" minimeres og ellers kan du jo blive længere på skolen og lave lektierne der.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit

Brugbart svar (0)

Svar #2
13. maj 2014 af 123434 (Slettet)

Tja, du er jo over 18 år, så du er myndig og kan selv bestemme over dit eget liv, du kan derfor sagtens flytte hjemmefra. 

Store problemer i familien bør, da også være en grund til at flytte hjemmefra. Jeg synes ikke, at det er fair, at du står i den situation. Hvornår bliver du 20 år? Kunne du evt. få dispensation? Har du snakket med din mor og stedfar? De ville nok undre sig, hvis du flyttede. Alt andet lige, så ta' en snak med dem. Din stedfader er nødt til at forstå, at gården ikke alene er dit ansvar. Det er fair nok, at du hjælper til derhjemme, når nu du bor der, men dine lektier og uddannelse skal have førsteprioritet. Ta' en stille rolig snak med dem, hvor ingen af jer er sure. Sig det på en ordentlig måde og lad dem tale også.

Brugbart svar (0)

Svar #3
23. maj 2014 af PFw (Slettet)

Kan du prøve at ringe til en studievejleder på dit studie? Jeg ved intet om hvordan det foregår, og hvilke kriterier du skal opfylde... Måske findes der en form for blanket du kan kigge på, som måske kan give dig lidt at gå efter? Jeg vil i øvrigt tro, at det i sidste ende må blive en individuel vurdering af hver enkelt studerendes "sag" Prøv evt. også at ringe til SU og spørg ind til hvad der konkret "tæller" og hvordan man bør formulere sig.. Du kan også forsøge at få vejledning hos studenterrådgivningen, der sidder en socialrådgiver, som burde vide noget om det.

Held og lykke og hvor er det i øvrigt urimeligt, at du som voksen skal lade andre" bestemme" om du har råd til at bo ude mens du læser. Dum regel.

Skriv et svar til: Hvad er de "særlige forhold" for at få udeboende SU?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.