Matematik

Reducer

07. maj 2014 af Kotoko (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg har lige lagt en fil med en opgave, jeg har lavet. Men jeg vil bare hoere om man vil stoppe med at reducere ved: (x+y)/y  eller ved 1+(x/y)?

Vedhæftet fil: Reducer udtrykket.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. maj 2014 af mathon

                                      \small xy+x^2xy=\left (1+x^2 \right )xy


Svar #2
07. maj 2014 af Kotoko (Slettet)

Hej Mathon.

Udtrykket, der skal reduceres er 

(xy+x2)/xy

Undskyld, hvis jeg har formuleret mig forkert :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. maj 2014 af mathon

                             \small \frac{xy+x^2}{xy}=\frac{x\left ( y+x \right )}{xy}=\frac{y+x}{y}\; \; \; \; \; for\; x,y\neq 0

om din lærer foretrækker
                                          \small 1+\frac{x}{y}    frem for   \small \frac{y+x}{y}   véd kun du.


Svar #4
07. maj 2014 af Kotoko (Slettet)

Så du siger, at det er en smagssag?

Jeg tænker bare, at når man skal reducere skal man bare gange ud og forkorte. Populært sagt skal man gøre udtrykket "simplere". Men jeg tænker at både 1+(x/y) er det samme som (y+x)/y og så undrede det mig bare, hvad det rigtige resultat så ville være.


Skriv et svar til: Reducer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.