Fysik
Hjælp til fysik opgaver!
Hej vi I hjælpe mig med nogle fysik opgaver?
7.4.4
Blok 2 på Studstrupværket stammer fra 1972. Den kan kun anvende olie som brændsel og producerer, når den er i drift, kun elektrisk energi. Når den kører ved fuldlast (på fuld kraft), bruger den 63 tons olie pr. time og producerer elektrisk energi med en effekt på 262 MW.
a) Beregn størrelsen af den kemiske energi, der frigøres på én time ved forbrændingen ved fuldlast. Anvend, at der frigøres ca. 4,2 * 107 J ved forbrændingen af 1 kg olie.
b) Beregn effekten af den tilførte kemiske energi ved forbrænding ved fuldlast.
c) Beregn nyttevirkningen ved elproduktion ved fuldlast.
9.5.4
Du har i en kasserolle opvarmet 150 g vand til kogepunktet. Varmetilførslen fra kogepladen er på 800 W. Hvor lang tid går der før al vandet er fordampet?
10.6.3
Figuren til højre viser bølgetoppene af en plan vandbølge, der bevæger sig fra dybt vand til et område med lavt vand. Udbredelseshastigheden på det dybe vand er vdyb = 4,2 m/s. Bølgelængden på det dybe vand er λdyb = 12,0 m. Bølgelængden på det lave vand er λlav = 6,0 m.
a) Beregn vandbølgens frekvens fdyb på det dybe vand.
b) Hvor stor er frekvensen flav på det lave vand?
c) Beregn bølgens udbredelseshastighed på det lave vand.
10.8.2
På et flygel har den streng, som spiller kammertonen a, længden 40,5 cm. Kammertonen har frekvensen 440 Hz.
a) Beregn bølgelængden på strengen svarende til kammertonen.
b) Beregn udbredelseshastigheden af bølger i strengen.
c) Beregn bølgelængden i luft, når lydens udbredelseshastighed i luft er vlyd = 343 m/s.
Mange tak!
Svar #1
07. maj 2014 af Moderatoren
Beskriv så præcist som muligt hvad du har problemer med. Gør rede for hvad du ved og hvad du ikke ved. På den måde undgår du, at lektiehjælperen bruger tid på at forklare ting, som du i forvejen er bekendt med. Dette illustrerer også, at du har tænkt over opgaven, hvilket ofte giver hurtigere og bedre svar.
Svar #2
07. maj 2014 af pfkovaltsenko (Slettet)
Jeg har brug for at finde ud af, hvilke formler jeg skal bruge til opgaverne. Jeg er ikke så god til at finde ud af det.
Skriv et svar til: Hjælp til fysik opgaver!
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.

ved kogepunktet
ved kogepunktet