Matematik
Reducere
Løsningen til opgaven er vedhæftet - Har jeg reduceret rigtigt?
------------------------
To vektorer er ortogonale, når determinanten giver 0? Hvornår er to vekorer så parallelle?
Svar #1
07. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)
Nej, det er helt forkert reduceret. Benyt, at tælleren er kvadratet på en toleddet størrelse, faktoriser, og forkort så.
Du har misforstået, hvornår vektorer er parallelle og ortogonale. To vektorer i planen er parallelle, hvis deres determinant er lig met 0. To vektorer er ortogonale, hvis deres skalarprodukt er lig med 0.
Svar #2
07. maj 2014 af Wihi (Slettet)
Kan det passe at udtrykket giver -4ab i den vedhæftede opgave?
Tak :)
Svar #3
07. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)
#2
Nej, det er ikke korrekt. Man benytter, at tælleren er et kvadrat:

Svar #4
07. maj 2014 af Wihi (Slettet)
Derefter forkorter jeg, sådan at (2a-b) i nævneren går ud med (2a-b)?
Så har jeg (2a-b)/2 tilbage.
Resultat = a-b
??
Svar #5
07. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)
#4
Ja, man forkorter med (2a-b), men du kan ikke lave det sidste skridt. Du bør nok repetere, hvad du lærte i folkeskolen. Resultatet er (2a-b)/2 = a + (b/2) .
Svar #6
07. maj 2014 af Wihi (Slettet)
okay, tak for hjælpen. Hvorfor er det at a ikke kan stå sammen med b i tælleren (a+b/2)?
Svar #7
08. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)
#6
Jeg forstår ikke, hvad du mener. I brøken

skal hver led i tælleren divideres med 2 . I #5 mente jeg
Resultatet er (2a-b)/2 = a - (b/2) .
Jeg beklager tastefejlen i i #5.
Skriv et svar til: Reducere
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.
