Fysik

metalliske legeringer tillader superleder-effekt ved højere temperaturer, men ved nogen hvorfor?

08. maj 2014 af Jegvedingenting - Niveau: A-niveau

Hej

Ved nogen noget om hvorfor metalliske legeringer giver superleder-effekten ved en varmere temperatur? Evt. links?

Jeg har det i øvrigt herfra. http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Fysik/Superledning/superledning

På forhånd tak

Brugbart svar (1)

Svar #1
08. maj 2014 af peter lind

Jeg kender ikke specielt til metallegeringer. Effekten har noget med kvantemekanik at gøre. Elektroner danner et såkaldt Cooper par, som  igen er ansvarkig for effekten. Du skal virkelig trænge ind i kvantemekanikken og mangelegemer teorier, så det er altså ikke helt nemt

Svar #2
08. maj 2014 af Jegvedingenting

Okay, tusind tak. Hvad kaldes mangelegmer teorier på engelsk?

Brugbart svar (1)

Svar #3

many body problems

Svar #4

Stærkt, mange tak.

Svar #5

Et sidste spørgsmål. Jeg skal skrive teori om superleder og det skal fylde cirka 10 sider i word.

Kan du give mig nogle gode centrale områder jeg kan skrive om? Jeg ved nemlig ikke helt i hvilken rækkefølge tingene skal skrives osv. Det føles rodet, jeg mangler lidt overblik.

Det overblik kan du måske give mig. Ville virkelig værdsætte det.

eksempelvis har jeg indtil videre:

superleder: kort indtroduktion til superleder og forskellen mellem den og en almindelig leder

Meissner-effekten

Type 1-superleder

Type 2-super leder

... hvilke relevante områder kunne være det næste, bemærk at min rækkefølge sagtens kan ændres, så det falder ind på en mere logisk og strktureret måde.

Brugbart svar (0)

Svar #6

Det er nogenlunde det jeg vil tage med rent umiddelbart. Du kan evt. sætte noget mere kød på fra http://en.wikipedia.org/wiki/Superconductor

Svar #7

Mange tak, jeg ser på det.

Brugbart svar (0)

Svar #8
08. maj 2014 af hesch (Slettet)

Jeg har ikke hørt, at metallegeringer kan være superledende ved højere temperaturer, men "nogen" har vistnok bevist, at der må findes organiske materialer ( plast ), der er. Man har bare ikke (op)fundet dem endnu.

PS: Med højere temperaturer mener jeg her:  omkring stuetemperatur.

Svar #9

Ja, du kan evt. læse det i linket jeg gav.

Brugbart svar (0)

Svar #10

Kommet i tanke om en anden effekt Josephson effekten. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Josephson_effect

#8  Mig bekendt er der ikke endnu fundet materialer, der er superledend ved stuetemperatur. Man har støt og roligt forøget temperaturgrænsen; men så høj er den altså ikke kommet

Brugbart svar (0)

Svar #11
08. maj 2014 af hesch (Slettet)

#10: Jeg skriver i #8, at de findes ( hvis ellers man har regnet rigtigt ), og at de er organiske.

Altså muligheden for at fremstille kevlar, har altid været der. Der gik blot mange år før man opfandt kevlar.

Skriv et svar til: metalliske legeringer tillader superleder-effekt ved højere temperaturer, men ved nogen hvorfor?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.