Matematik
at bestemme en ligning for en tangent
Jeg er blevet stillet en opgave der lyder sådan:
En funktion f er bestemt ved 
a) bestem en ligning for tangenten til grafen for f i punktet 
Jeg har differentieret udtrykket, til
..... men hvad gør jeg så? skal jeg tegne grafen eller kan det regnes ud med formler kun? i såfald kunne jeg rigtig godt tænke mig at vide hvilke :)
tak på forhånd!
Svar #2
08. maj 2014 af muyfreja (Slettet)
Jeg har faktisk også den her:
En funktion f er bestemt ved 
a) bestem
og undersøg om der findes en tangent til grafen for f med hældningskoefficienten -1 ..
her ved jeg ikke helt hvordan jeg skal gribe e ind .. hvad er det nu det betyder?
Svar #3
08. maj 2014 af Khummelshoej (Slettet)
Du kan gøre sådan her :-) (I den du først skriver om)
1) Differentier funktionen = find f'(x)
2) Find tangenthældningen også kaldet a, ved at sætte førstekoordinaten (x-koordinaten, som her er 1) ind på x's plads i den differentierede funktion altså f'(x)
3) Find andenkoordinatet (y-koordinatet) til røringspunktet, ved at sætte førstekoordinaten ind på x's plads i den oprindelige funktion - f(x)
4) Find b, ved at sætte a og røringspunktet (x0;y0) ind i linjens ligning (y=ax+b) og isoler b
5) Saml funktionen, da du nu kender både a og b
Svar #4
08. maj 2014 af Khummelshoej (Slettet)
e er en konstant ligesom pi er, så i realiteten bare et tal :-)
Svar #5
fedt, tak og hvor er i hurtige!
Jeg prøver lige og så skriver jeg lige hvad jeg kommer frem til, hvis i har tid ville det være sejt at høre om det så er rigtigt!
Svar #6
det der hedder P, er det røringspunktet? altså der hvor tangent rammer graf?
Svar #8
Her er et forsøg på at regne det ud, ved ikke om det er rigtigt .. det virker lidt urealistisk.

tangenthældningen:

y-koordinatet:

b:

ligningen for tangenten til funktionen:
..... er det rigtigt?
Svar #9
til den anden opgave 
.. er det korrekt?
hvordan finder jeg ud af om der findes en tangent til grafen med hældningskoefficienten -1?
Så skal jeg bruge tangentformlen, men jeg kender jo ikke nogle punkter?! hm
Svar #11
09. maj 2014 af muyfreja (Slettet)
Hej Mathon,
Hvad er det du gør her? skal lige spole tilbage. er det fordi at hældningen er -1 når man udregninger den afledte funktion.. eller ?
Er det rigtig diffenrentieret ovenfor? er stadig ikke helt stærk i de grundlæggende funktioner. og så er jeg i tvivl, hvad sker der med 3x når man differentierer? går det ud fordi
og
?
Svar #12
09. maj 2014 af mathon
…det undersøges, om der findes et x_o
for hvilket

hvilket der så gjorde.
..........

Svar #13
tak for rettelsen :) ... jeg er stadig ikke helt med, hvordan kan du se at der findes en hældningskoeefficient der er -1?
Svar #14
ah, nu forstår jeg det!! ja, jeg er altså ked af at jeg virker lidt langsomt opfattende :D Der går vidst bare lidt tid før det bundfælder sig :)
Skriv et svar til: at bestemme en ligning for en tangent
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.

når røringspunktet er