Eksamensforberedelse

Det morderne gennembrud / det folkelige gennembrud

12. maj 2014 af FrejaCHS - Niveau: 9. klasse

Jeg har været så heldig at trække ''det morderne gennembrud/det folkelige gennembrud'' til min mundtlige dansk eksamen. Det var desværre det eneste emne der ikke interesserer mig, og ligeledes det eneste emne hvor jeg har været knap så opmærksom i forhold til undervisningen.

Jeg ville derfor sætte pris på hvis der var nogle der kunne komme med en generel forklaring om emnet, eller evt. havde nogle noter eller lignende. Generelt alt der kunne være en hjælp til en synopse :-)


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. maj 2014 af Savior123 (Slettet)

Det Moderne Gennembrud er tiden hvor man går op i realismen, og længere væk fra romantikken (Hvad ud af tabes skal ind ad vindes). Man ser de dystrer side af verdenen (Den realistiske del), og går væk fra børnehistorie om romantiske eventyr. Resten kan du finde på google evt. Wikipedia


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. maj 2014 af OnceUponATime

Specielle kunstnere inden for det moderne gennembrud er kendte som skagensmalerne.

At analysere et af deres malerier ville være yderst smart, og desuden også påpege, hvilke kendetegn maleriet har til fælles med tidsrummet "det moderne gemmenbrud".

Det moderne gennembrud var i tiden fra 1870-1890’erne.

Betegnelsen stammer fra danskeren Georg Brandes

Det er bare et tidsrum i den danske kunsthistorie :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. maj 2014 af Savior123 (Slettet)

Det skal også punkteres at Georg Brandes holdte sin tale foran KU, hvor han bl.a. var klædt i en damekjole samt med at han have en lille gedeskæg. Han henviste til frihed og realisme. Han ville have at man ikke længere skulle se det hele romantisk. Derudover var det også perioden, hvor mange kunster begyndte at male  "den mørke side af verdenen". I slutningen af 1880, var der store oprør mod de rige. De fattige ville ikke længere leve i dårlig omstændigheder, men ville have lighed (Samfundstrekanten) med de rige... eller nogen ville. For det var nemlig sådan, at mange af mændende arbejde til deres hænder blev slidte, og til deres hjerte sagde stop, for at skaffe føde til familien. Familien var 1. priotering. Derfor var der mange der ønskede at de ikke skulle arbejde meget, og at de skulle betales mere, så de havde råd til hus og føde til familen. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. maj 2014 af Savior123 (Slettet)

arbejdede*


Skriv et svar til: Det morderne gennembrud / det folkelige gennembrud

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.