Fysik

Fysik Kemi salte

14. maj 2014 af kpop (Slettet) - Niveau: 9. klasse
Hej allesammen :-)
Jeg er i gang med at forberede nogle tankekort og skrive lidt om de forskellige emner vi kan trække i fysik kemi. Jeg vil høre om nogle af jer kan hjælpe lidt med emnet 'salt' ? Har i noget nyttig viden i kan dele, så man kan score nogle høje karakter?:) jeg går i 9. Klasse...

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. maj 2014 af Mathmatik (Slettet)

I kemisk forstand er salt en stor gruppe kemiske forbindelser der

1) I fast tilstand (betegnes "s") er opbygget af ioner (En ion er et atom (eller en molekyle), som har en elektrisk ladning. Der findes positive og negative ioner)

2) Som med vand (H20) giver elektrisk ledende opløsninger (der dannesfrie ioner som giver vandet elektrisk ledningsevne)

Salte består af ioner (en syrerest-ion og en metalion) og antallet af positive ioner er altid det samme som antallet af negative ioner.

Da salte består af ioner, kan de let opløses i vand. Når saltet opløses i vand, bliver det adskilt i positive og negative ioner. Dette medfører, at opløsningen bliver i stand til at lede strøm.

Det gælder ikke når saltet er i fast form. De enkelte positive og negative ioner sidder i et krystalgitter. De sidder godt fast i gitteret og vil ikke bevæge sig og kan derfor ikke lede strøm.

Kan være jeg skriver lidt mere når jeg har tid :-)


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. maj 2014 af Mathmatik (Slettet)

s står for "solid" og er betegnelsen for stoffets tilstand (fast form) 


Skriv et svar til: Fysik Kemi salte

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.