Matematik
vægtet areal
Hvordan beregner man et vægtet areal og kvmpris?
Hvordan kan man ud fra det beregne hvad et hus reelt koster, hvis man ser bort fra grunden, garage osv?
Mvh
Marie Nielsen
Svar #1
15. maj 2014 af hesch (Slettet)
m2-prisen afhænger af, om arealet er bebygget med hus eller garage eller er ubebygget.
Regn del-arealernes pris ud hver for sig og adder.
Hvis der med sidste linie menes, hvad selve huset ( bygningen ) koster, så regn ud hvad ejendommen ville koste uden hus ( husets areal vægtet som ubebygget ), og træk dette beløb fra salgsprisen.
Svar #2
15. maj 2014 af Marie198 (Slettet)
Tak for besvarelsen.
Jeg er helt med på at man finder kvm-prisen ud fra arealet af selve huset, men spørgsmålet er hvordan?
De bruger et vægtet areal, så hvis husets areal er 108 kvm, og det opfylder alle krav er det vægtet areal også 108kvm.
Når man går ind og kigger på en salgsopstilling er der både et kvm-pris + boligareal. Min logik fortæller mig, at man bare tager og ganger kvm-pris med boligareal som så vil give husets pris, men sådan fungerer det bare ikke.
Jeg kunne godt tænke mig at finde ud af metoden for hvordan de beregner kvm-prisen ud for henholdsvis bolig og grund.
Svar #3
Når jeg ser udsendelsen "hammerslag" ( fordi det vil min hustru se ) diskuterer ejendomsmæglerne kvm-pris ( kvalitetsafhængig ) for boligen på 108m2, hvorefter de ganger tallene sammen. Altså det er prisen pr. m2, der er vægtet, ikke arealet. Hertil kommer så "herlighedsværdi" ( ugenerethed, udsigt fra panoramavinduer, servitutter, osv. ).
Men den enkelte ejendomsmægler kan selvfølgelig have sin egen metode til vurdering.
Svar #4
15. maj 2014 af Marie198 (Slettet)
Det er noget med at de har en fast kvm-pris i de enkelte kommuner, men vi har kontaktet 6 forskellige ejendomsmælger og ingen af dem kan give os et klart svar på hvad udgangspunktet er.
Jeg havde håbet på at nogen vidste hvor man kunne finde en liste over hvad de tager udgangspunkt i med priser.
Det er også arealerne der er vægtet, det skema har vi fundet, men ingen forklaring på hvorfor.
Så det ender nok med at vi bare går efter de rene arealer og beregner det på alm.vis ligesom man normalt ville gøre det med alt andet.
Svar #5
Ad: de har en fast kvm-pris i de enkelte kommuner:
Nu bor jeg i Roskilde Kommune, og der er kvm-prisen godt nok forskellig, om du bor ved "Jyllinge Fjord" (Roskilde Fjord) med fjordudkig, eller om du bor i Lille Valby - meget forskellig.
Skriv et svar til: vægtet areal
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.