Studievalg og videregående studie

Hvilken vej skal man gå ?

15. maj 2014 af Mischa1996 (Slettet)
Heeeej folkens.

Jeg står her med en afsluttet 9. Klasse sidste år og skal starte på sosu grundforløbet her til august.
Mit spørgsmål er om man kan læse medicin og længere fremme blive psykiater med en social og sundheds uddanelse eller skal jeg gå gymnasie vejen og søge ind på uni derefter ??
Hjææælp! :-D

Hilsen Mischa Joy

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. maj 2014 af MaibritG

Du kan godt, men det er en laaaaang vej (SOSU -> Sygeplejeske -> medicin), og du vil ret hurtigt løbe tør for SU-klip. Dertil er det jo ingen garanti, at du når så langt i den sidste ende. Den "nemmeste" løsning er, at tage på gymnasiet og så kæmpe for at få et højt gennemsnit for derefter at blive optaget på medicin gennem kvote 1.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #2
15. maj 2014 af Metapod (Slettet)

Lad for guds skyld være med at tage uddannelsen som SOSU :)


Svar #3
15. maj 2014 af Mischa1996 (Slettet)

Er det for sent at søge ind på gym nu?

Brugbart svar (0)

Svar #4
15. maj 2014 af MaibritG

Ansøgningsfristen er overskredet, men det kan være, at der er ledige pladser på et af gymnasierne i nærheden af hvor du bor. Husk, at du skal gå efter de naturvidenskabelige linjer med matematik A, fysik B og kemi C.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. maj 2014 af RoberDølhus (Slettet)

#1

Det er ikke rigtigt, hvad du skriver.

Man kan ikke gå fra SOSU -> sygeplejserske -> Medicin.

Du kan godt gå fra SOSU til Sygeplejerske - JA.

Men sygeplejerske til medicin er umuligt - medmindre man tænker på den højst usandsynlige vej, at man gennemfører sygeplejer studiet og derfra søger om opdtag på medicin studiet og starter dette studie op fra bunden (hvilket naturligvis også ville kræve man har gennemsnittet, fra en gymnasial uddannelse, eller bliver optaget igennem kvote 2, som også kræver en gymnastial uddannelse). - Uagtet at dette teoretisk er muligt giver du selv svaret på hvorfor det er svært - pga. bl.a. SU klip, og tidshorisonten.

Udover denne teoretiske mulighed, kan man ikke på nogen måde "videreuddane" sig til læge med en sygeplejer uddannelse - derimod er det muligt som sygeplejerske at videreuddanne sig  til specialsygeplejerske, eller læse en kandidat i sygepleje, eller en sunhedsfaglig kandidatuddannelse.


Brugbart svar (0)

Svar #6
16. maj 2014 af MaibritG

#5, Modsiger du i så fald ikke lidt dig selv i dit eget indlæg? Du bekræfter mig jo netop i mine pointer.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #7
17. maj 2014 af RoberDølhus (Slettet)

Nej

Fordi den process du tegner "sosu -> sygeplejerske -> medicin" er ikke sammenhængende, - i og med du ikke kan videreuddanne dig inden for medicin, med en baggrund som sygeplejerske.

Derduover forudsættes det også for at kunne få merit fra SOSU til sygeplejerske at man har taget visse enkeltfag på gymnasie niveau, - og meritten er større hvis man har en hel gymnasie uddannelse.

Dette taget i betragtning hvis udgangspunktet er "SOSU" som trådstarter har søgt vil processerne  se således ud:

SOSU + enkeltfag -> sygeplejerske -> evt. videreuddannelse som f.eks. special sygeplejerske

SOSU + Enkeltfag (som samlet giver en HF/STX eksamen) - medicin studiet.

Det giver absoult ingen mening at færdiggøre sygeplejserke studiet hvis ambitionen er læge, - hvis udgangspunktet om SOSU ønskes så kan det som sådan godt bruges, men det kræver HF læses ved siden af.



 


Brugbart svar (0)

Svar #8
17. maj 2014 af MaibritG

At du ikke mener, at det giver mening (hvilket jeg i øvrigt også implicit påpeger i mit indlæg) betyder dog ikke, at vejen (ikke processen) fra SOSU til medicin ikke er muligt. Det KAN lade sig gøre (måske ikke direkte, men det nævner jeg heller ikke i mit indlæg), at lave koblingen, men det vil ikke være fordelagtig sammenlignet at gå direkte i gymnasiet.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #9
17. maj 2014 af RoberDølhus (Slettet)

Så forklar mig gerne pointen i at tage SOSU - sygeplejerske - medicin

Selvom man kan få merit og slipper for en fuld HF, så giver det ingen mening at videreuddanne sig fra SOSU til sygeplejerske, hvis man ønsker at blive læge. Det gør blot problemerne ifht. SU større.

Derfor hvis udgangspunktet er SUSO og en ambition om at blive læge, vil den logiske vej være:

SOSU + HF -> Medicin,

Det giver ingen logisk mening at tage mellemvejen sygeplejerske - det er en omvej. Hvis målet er læge med et udgangspunkt som SOSU.

Valget for trådstarter er derfor ikke om det er muligt, men om man ønsker at starte som SOSU og f.eks. uddanne sig til special sygeplejerske, eller om man ønsker at starte som SOSU og sideløbende læse HF, og tage stilling til om man vil søge ind på medicin, eller sygeplejerske (hvor HF baggrund også giver mere merit end hvis du blot har de krævede enkelt fag, når man kommer med SOSU baggrund)


Brugbart svar (0)

Svar #10
17. maj 2014 af MaibritG

Jamen det er slet ikke spørgsmålet om hvorvidt det giver mening eller hvad du drager af logiske konklusioner, men et spørgsmål om hvorvidt det er muligt.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #11
17. maj 2014 af RoberDølhus (Slettet)

Du svarer stadig ikke på, hvorfor man jf. dit første indlæg skal bruge sygeplejerske som en mellemvej, når der specifikt spørges til muligheden for at blive læge med en baggrund som SOSU.

1) Ingen merit er at hente ifht. medicin studiet.
2) Det blot forlænger et i forvejen langt studieforløb

Det eneste man får er titlen sygeplejerske - som ingen nok overhovedet tænker over hvis de får titlen som læge.

Hvis udgangspunktet er at starte som SOSU, og ambitionen er at blive læge, så er der overhovedet ingen meing i at tage et mellemstop som sygeplejerske.

Derfor vil vejen være SOSU + HF og derfra søge ind på medicin. - Hvorvidt SOSU erfaring kan hjælpe ifht. kvote 2 ved jeg ikke, men det er nok ikke urealistisk.
 

Summarsumarum som udgangspunktet er så har sygeplejerske intet med mulihgeden for at blive læge at gøre.
Det kan måske være et fornuftigt skridt, såfremt man ikke kommer ind på medicin studiet, men det er en anden snak.

Sygeplejerske giver bare intet ifht. en drøm om at blive læge.


Skriv et svar til: Hvilken vej skal man gå ?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.