Eksamensforberedelse
I gymnasiet lige efter ottende
Hej Allesammen,
Jeg har det seneste stykke tid gået og undret mig over hvad der egentlig kræves for at komme ind på gymnasiet. Jeg går i 8.klasse og har et rimeligt solidt standpunkt på 10+ som heldigvis går op i den rigtige retning. Jeg er blevet erklæret uddannelsesparat, lavet uddannelsesplaner osv.
Jeg har det seneste års tid ønsket at afslutte folkeskolen efter 8.klasse, da jeg simpelthen ikke kan se nogen grund til at jeg skal bruge endnu et langt år på ikke at lave andet end at vente på at komme på gymnasiet.
Jeg kunne ikke komme med til afgangsprøverne da det var bestemt oppefra eller lign. - undskyldningen var i hvert fald på ingen måde overbevisende. Da jeg så så at nogle af kammeraterne fra 9. og 10. der havde et gennemsnit på under 2, kunne få lov til at komme til en optagelsesprøve på gymnasiet, så undrede jeg mig over om jeg ikke kunne komme til sådan en?
Håber nogen af jer kan hjælpe mig :-)
Svar #1
17. maj 2014 af 123434 (Slettet)
Hej ven
Du skal som udgangspunktet aflægge folkeskolens afgangsprøve. Det kan du gøre næste år, da det er for sent for dig nu. Du er nødt til at vente et år med gym og tage eksaminerne i 9.klasse
Der er dog mange ting, som du kan gøre.
Hvad med et high school ophold, ta' et år på efterskole. Hvad med at tage en snak med læreren om, at de skal give dig sværere opgaver. Mange steder i landet har de også oprettet klasser/lavet skoler for højtbegavede børn. Var det måske en god ide for dig?
Svar #2
18. maj 2014 af Amril (Slettet)
9. klasse er ikke bare "et langt år hvor du venter på gym", det er en vigtig årgang i dit uddannelsesforløb.
Et snit på "10+" betyder i øvrigt ikke særligt meget i 8. klasse.
Svar #3
18. maj 2014 af MaibritG
Du bedømmes jo heller ikke som en 9.klasseselev, men som en 8.klasses-elev på nuværende tidspunkt. Derudover handler optagelsen på gymnasiet heller ikke om gode karakterer/godt gennemsnit, men i høj grad om modenhed. Mon ikke, at du er blevet afvist på den baggrund og naturligvis på grund af de manglene kompetencer, du kommer til at tilegne dig i 9.klasse.
Med venlig hilsen
Maibrit
Svar #4
18. maj 2014 af Zombiefysik (Slettet)
Jeg er blevet erklæret egnet, hvilket vel må betyde at jeg er moden nok. Jeg vil gerne på HHX, så med 12 i matematik, tysk, dansk og Engelsk og projektarbejde. Må det da betyde noget alligevel :-)
Svar #5
Det er jeg godt klar over. Jeg har fået at vide at der er meget at lære i Fysik/Biologi/Geografi. Men de fag har jeg jo slet ikke der hvor jeg vil hen, altså HHX? Men det kan jo også bare være mig, det er også derfor jeg spørger om hjælp :-)
Desuden så skal det måske lige siges, at på min skole så har vi i nogle fag en regel om at man ALDRIG kan få et 12-tal på karakterbladet, så man altid kan blive bedre, og så score 12-tallet til FSA-prøverne som kommer på karakterbladet.
Svar #6
Jeg bryder mig ikke særligt meget om efterskoler :(
Men hvis jeg kunne komme et sted hvor jeg kunne udfordres fagligt, og samtidig øge chancerne for at få 12 i gymnasiet også, ville det bare være super :-)
Svar #7
18. maj 2014 af Jerslev (Slettet)
Den regel er forresten tåbelig og lærere, der følger de regler bryder loven. Et 12 er ikke et 13.
Svar #8
18. maj 2014 af MaibritG
#4, Dine karakterer er forsat irrelevante for optagelse i gymnasiet. Det handler i bund og grund om at blive erklæret egnet, og det er du jo tydeligvis ikke, siden du ikke fik lov til at springe direkte i gymnasiet. Selvom du blot skal på HHX, hvor der ikke er særlig mange naturvidenskabelige fag, så er der dog forsat relevat at have noget basal viden i biologi, fysik, geografi. Det er vist det der hører med til det almendannende aspekt.
Der findes i øvrigt gymnasieforberedende efterskoler i Danmark, men hvis du ikke har modet på en efterskole (det havde jeg heller ikke selv), så færdiggør din 9.klasse og forsæt efterfølgende i gymnasiet.
Med venlig hilsen
Maibrit
Svar #9
Jeg ER blevet erklæret egnet :-) Men det er åbenbart ikke nok hvis IKKE man må tage FSA. Derfor tænkte jeg på optagelsesprøverne, som jo er til dem der er "dumpet" i FSA eller ikke er blevet erklæret egnet.
Mange tak for hjælpen alligevel, jeg er glad for at nogen vil bruge deres tid på at give mig råd, Tak skal du have :-)
Svar #10
Svar #11
18. maj 2014 af Metapod (Slettet)
Jeg tror det er bedre for dig at tage 9. Klasse du er 14-15 år gammel tror du ikke det ville være hårdt at skabe sociale kontakter til 17-19 årige unge?
Svar #12
18. maj 2014 af Jerslev (Slettet)
Kravene bliver konstant større og større, så et enkelt 12 tal er ikke en sovepude. Husk, at et 12 tal også indeholder ybetydelige mangler. ;-)
Svar #13
Så man kan godt få 12 på karakterbladet, på grundlag i de rapporter, afleveringer og tests man laver? Jeg kan godt lide din tankegang, men jeg har aldrig tænkt på det som et problem, for jeg havde jo mine opgaver som dokumentation for at jeg nu engang klarer mig rimeligt godt :-)
Svar #14
18. maj 2014 af MaibritG
#9, Så er du jo ikke blevet erklæret egnet, da du mangler nogle relevante forudsætninger for at blive optaget, herunder en FSA-eksamensperiode. Optagelsesprøverne er i øvrigt kun for de elever, der ikke er blevet erklæret egnet. De afholdes nemlig før igangsættelsen af eksamensperioden i folkeskolen.
Husk også, at er 12-tal ikke betyder, at du har tilegnet dig al viden inden for et givent fagområde. Med andre ord, så ser jeg det ikke som en sovepude eller som min kemilærer i gymnasiet sagde: "Blot fordi, at du får 12, betyder det ikke, at du skal hvile på laurbladene".
Med venlig hilsen
Maibrit
Svar #15
Svar #16
18. maj 2014 af Metapod (Slettet)
Ja, men dine venner fra niende har du sikkert kendt i et stykke tid, men gamet ændrer sig markant når du starter et fremmedt sted.
Svar #17
18. maj 2014 af Mobbi1999 (Slettet)
Nu blander jeg mig osse lige.
Zombiefysik jeg synes du skal tage tingene en af gangen. Der er mange konsekvenser ved at springe såkaldte skole år. Jeg har selv sprunget da min skole sagde at jeg ikke var egnet til dette klasse trin nemlig 8. Gennemsnittet derimod skal du glemme da du ikke skal bruge det - for at sige det på godt dansk - ikke en dyt. Flere af mine søskende har haft snit over 10+. Og de har stadig fuldt folkeskolens rammer, altå dvs. 0-9 klasse.
M
Svar #18
Dem af os der var "egnet" fik det at vide på det grundlag at lærerne og vejlederen mente at vi sagtens kunne følge med på 1.G allerede nu, hvad angår seriøsitet og modenhed. Af hvad jeg ved af, så skal man have en "Erklæring fra UU-vejlederen om at man er egnet og bestået FSA". Jeg har kun det første, og søger et alternativ til det andet.
Svar #19
18. maj 2014 af MaibritG
#18, Og det alternativ får du så til næste år, når du færdiggør din 9.klasse. Det betyder også at du kan søge optagelse på gymnasiet inden for ansøgningsfristen.
Med venlig hilsen
Maibrit
Svar #20
Så du sprang selv 8.klasse over?? Jeg forstår det ikke helt??