Matematik

eksamen skriftligt

24. maj 2014 af Kodo1 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej igen allesammen

Da jeg jo skal til den skriftlige eksamen på tirsdag, har jeg siddet og øvet mig på delen uden hjælpemidler, men jeg er alligevel bange for at jeg har glemt noget. Jeg har igennem de sidste dage lært dette:
Stamfunktioner (ligning til tangent)
f(x) = F(x) og omvendt
at differentiere forskellige ligninger
at løse andengradsligninger
Pythagoras og hvordan man oftest løser de problemer de spørger om
toppunktsformlen
Andengradspolynomier og hvordan man aflæser dem i et koordinatsystem
At reducere simple stykker
Ligning til tangent med 2 punkter
hvordan man finder a og b i eksponentielle funktioner og man gør rede og de enkelte variabler
Ligninger med 2 ubekendte

Dette er alt hvad jeg lige husker i hovedet, men hvis i har kommentarer og forslag til hvad jeg ellers kan lære vil jeg rigtig gerne høre det, da jeg gerne vil være godt rustet til eksamen! :)

tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. maj 2014 af Benny7 (Slettet)

Måske noget med kvadratsætninger, sådan noget med fordoblings - og halveringskonstanters betydning og beregning af ensvinklede trekanter (skalafaktor etc.) ellers synes jeg du rimelig godt klædt på, hehe :)


Svar #2
24. maj 2014 af Kodo1 (Slettet)

Kvadratsætninger har jeg kigget på, det samme med fordoblingskonstanter dvs. T1/2 = Log(1/2)/log(a) og T2 = Log(2)/log(a). Det samme med forstørrelsesfaktor :P.

Tænker lidt om der er en måde hvorpå man kan beregne fordobling- halveringskonstant uden hjælpemidler, da det er lidt svært at regne log ud i hovedet :D.


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)

#2

Den slags opgaver uden hjælpemidler kan typisk være noget i den retning, at man for en eksponentiel funktion f(x) får oplyst, at fordoblingskonstanten er 5 og at f(3) = 7, og man bliver så bedt om at beregne f(8) .


Svar #4
24. maj 2014 af Kodo1 (Slettet)

#3

Ja okay. Lige i tilfælde med din opgave, har jeg lidt svært ved at se hvordan den skal løses, da tallene ikke er lige, men ulige. Kan du uddybe det så jeg ved det hvis jeg bliver stillet overfor den opgave til eksamen?


Brugbart svar (0)

Svar #5
24. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)

#4

Med opgaven i eksemplet i #3 har man så

        f(8) = f(3+5) = 2·f(3) = 2·7 = 14 .

Det har ikke noget at gøre med, om værdierne er lige eller ulige, men om at forskellen mellem to x-værdier er et helt multiplum af fordoblingskonstanten 5 .


Svar #6
24. maj 2014 af Kodo1 (Slettet)

Altså vil det ikke sige at når man ligger 5 til f(x) så fordobles ens 7'er i dette tilfælde?
da:
f(3) = 7
f(5 + 3) = 8 = 8 * 2 = 14


Brugbart svar (0)

Svar #7
25. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)

#6

Når man lægger fordoblingskonstanten til en x-værdi, fordobles funktionsværdien.

Hvis fordobslingskonstanten for den eksponentielle funktion f(x) er X2 , gælder det for alle x, at

        f(x + X2) = 2 · f(x) .

Men det er forkert, når du skriver

        f(5 + 3) = 8 = 8 * 2

Se i stedet forklaringen i #5.


Svar #8
25. maj 2014 af Kodo1 (Slettet)

Ja for hvis du lægger fordoblingskonstanten til, så skal man vel gange med 2, hvilket gør at det bliver 2 * 7. Det andet jeg skrev var en fejl fordi jeg var træt :).

PS: har du nogle andre forslag til hvad jeg ellers kan øve?


Svar #9
25. maj 2014 af Kodo1 (Slettet)

?


Brugbart svar (0)

Svar #10
25. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)

#9

Se på de tidligere eksamenssæt og få en fornemmelse af, hvilken type opgaver, der stilles i delen uden hjælpemidler.


Svar #11
25. maj 2014 af Kodo1 (Slettet)

Det har jeg gjordt i mange sæt, men tænker udover det


Svar #12
26. maj 2014 af Kodo1 (Slettet)

bump


Svar #13
26. maj 2014 af Kodo1 (Slettet)

Og når man skal finde f'(x) = 0 uden hjælpemidler, vil man så ikke skulle gøre det med et andengradspolynomium (andengradsligning) ?


Brugbart svar (0)

Svar #14
26. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)

#13

Det vil da kun være tilfældet, hvis f(x) er et 3.-gradspolynomium.


Svar #15
26. maj 2014 af Kodo1 (Slettet)

som man så differentierer og derfra får en 2. gradspolynomium ikke sandt?


Brugbart svar (0)

Svar #16
26. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)

#15

Jo, differentialkvotienten af et 3.-gradspolynomium er et 2.-gradspolynomium.


Svar #17
26. maj 2014 af Kodo1 (Slettet)

Et sidste spørgsmål:

I denne opgave: http://www.uvm.dk/~/media/UVM/Filer/Udd/Gym/PDF14/Proever%20og%20eksamen/140523%201stx141-MAT-B-22052014.ashx , nr 6 , står der at man skal bestemme N'(4). Jeg ved godt at man skal gå N(4) = 900, mens at man også tegner en tangent. Spørgsmålet er hvordan man finder en hældning uden en ligning??


Brugbart svar (0)

Svar #18
26. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)

#17

Indtegn tangenten til grafen i punktet (4 , N(4)) og bestem tangentens hældningskoefficient ved at aflæse koordinaterne for to punkter på tangenten.


Svar #19
26. maj 2014 af Kodo1 (Slettet)

er det vilkårlige punkter? Synes jeg husker noget med at en lære engang sagde at man kunne gøre noget med en retvinklet trekant, men det er måske mig?


Brugbart svar (0)

Svar #20
26. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)

#19

Ja, man aflæser koordinaterne for to virkelige punkter på tangenten med en passende afstand fra hinanden, så man får bestemt hældningskoefficienten a med en rimeligt god nøjagtighed.

        a = (y2 - y1) / (x2 - x1)


Forrige 1 2 Næste

Der er 26 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.