Matematik
Bestem ligninger for to tangenter
Godaften. Jeg sidder og kæmper med denne opgave som jeg ikke lige kan få til at gå op. Er der nogen der kan give et lille hint til hvordan jeg skal gribe den an? Jeg vil gerne prøve at lave så meget som muligt selv. :)
Svar #1
25. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)
Opstil udtrykket for tangenten til grafen for f(x) i punktet (x0 , f(x0)), og benyt så betingelsen, at punktet (0,0) skal ligge på tangenten til at opskrive en ligning til bestemmelse af x0 .
Svar #2
25. maj 2014 af cecilied34 (Slettet)
Tangetens ligning i punktet (x0 , f(x0)):

Dette ganges ud:

Og så er:

Eller? Er det rigtigt så langt?
Svar #3
Hov, det ser ikke så godt ud. Jeg skal lige noget og så forsætter jeg bagefter og skriver det rent
Svar #4
Nej, det ser ikke rigtigt ud. Der skal da ikke være 2 minustegn ved det midterste led. Og hvad vil du med den sidste linie med et b? Benyt i stedet forskriften for f(x) til at opstille en ligning til bestemmelse af x0 .
Svar #5
25. maj 2014 af Bullerkage (Slettet)
Må man skrive således og så solve?:
[0=f'(x)*(0-x)+f(x)]
Det er ved udnyttelse af tangentens ligning samt at den går gennem punktet (0,0), så y og x er begge erstattet med 0
Svar #6
Ja, det er en ligning af den type, man ender med at løse. Men der er da ingen grund til at bruge lommeregner til det.
Svar #9
Tangentens ligning:

Denne ganges ud:

f'(x0) findes:

Hele udtrykket opskrives:

(har glemt nogle parenteser ovenover, men har taget højde for det i det næste)
Man sætter punktet ind og finder x0:

Svar #10
Benyt så betingelsen, at punktet (0 , 0) ligger på tangenten til at opstille en ligning til bestemmelse af x0 .
Svar #12
25. maj 2014 af Bullerkage (Slettet)
Jeg har aldrig set nogen gange ud i tangentens ligning før de har fundet værdierne for f'(x_0) og f(x_0)?
Giver denne ligning ikke mening? [0=f'(x)*(0-x)+f(x)]
Det er ved udnyttelse af tangentens ligning samt at begge tangenterne går gennem punktet (0,0), så y og x er begge erstattet med 0 i tangents ligning. Du kan derefter anvende dit CAS-værktøj til at bestemme, hvilke x-værdier der er mulige, for at få ligningen til at gå op (du skal gerne få 2, da du har 2 gangenter, der tangerer grafen på 2 forskellige punkter). Skriv hvis du ikke har et CAS-værktøj, der kan løse ligningen :)
Svar #13
Den del giver mening. Jeg kan godt løse det i CAS, hvor jeg værdierne 1 og 2. Og så kan jeg finde de tangenter :) Det er andet er bare for at få forståelsen helt på plads :)
Svar #15
Men jeg kan se princippet i det, så I skal have mange tak for hjælpen :)
Skriv et svar til: Bestem ligninger for to tangenter
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.