Almen studieforberedelse (AT)

hvad er en metode?

28. maj 2014 af michallaa (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej alle.. Jeg kan simpelthen ikke skilne imellem metode og teori? Er det forstået rigtig af : metode - er ligesom hovedemnet og  teorierne er underemnet?? af der nogle af jer som kan uddybbe? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. maj 2014 af NordiskSprogLitteraturStuderende (Slettet)

Teorier ordner verden og forklarer den (fx en teori om familietyper i samfundsfag). Metoder (fremgangsmåder) er ofte unikke for sit fag og bruges af forskerne i arbejdet meres deres teser/teorier; fx en induktiv metode (fra specialtilfælde til genereltilfælde) i filosofi til at forklare dele af epistemologien (videnskabsteori) 


Svar #2
28. maj 2014 af michallaa (Slettet)

forstår det ikke? Så en metode kan f.eks. være en case, interview? - og via disse kan jeg belyse via min teorier mine metoder eller? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
28. maj 2014 af NordiskSprogLitteraturStuderende (Slettet)

Ja i samfundsfag, religion eller lignende kan interviews anvendes som metoder til at belyse en teori om familityper (man forsøger at bekræfte eller komme frem til et givent spørgsmål inden for sin teori ved at anvende fagets metoder) 

I historie og dansk kan du fx anvende hermeneutikken (fortolkning) som metodisk.


Svar #4
28. maj 2014 af michallaa (Slettet)

okay - i min AT har jeg nemlig valgt psykologi og dansk.. og i begge har jeg en case, så min case er min metode? hvilke andre metoder er mulige? for en case er jo et interview og samtidig også en kvalitativt da det ikke er tal? er jeg helt gal på den eller? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
28. maj 2014 af NordiskSprogLitteraturStuderende (Slettet)

Nej du har ret, 


Skriv et svar til: hvad er en metode?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.