Studievalg og videregående studie
Standy plads på videregående
Hej!
Trods flere besøg hos studievejlereden på mit uddannelsessted, og flere informationsmødes om optagelse på videregåeden uddannelser, er jeg stødt på et spørgsmål jeg aldrig har overvejet :-D
Jeg søger ind på jurastudiet her til sommer, og forventer/frygter at den stiger i forhold til sidste år med 0,3-0,4. Selvom mine eksaminer går som smurt, kan mit snit ikke overstige 9,3 - hvilket også vil være usandsynligt, at de gør det. Jeg regner derfor med et snit på 9,1 (efter der er ganget med 1,08).
Kvote 2 er udelukket, da det vil kræve alt for meget arbejde - udlandsophold, andre videregående uddannelse ect. -, og jeg vil virkelig gerne i gang med en uddannelse NU.
MEN nu synes jeg at have læst mig frem til noget med, at dem der kommer på standby får "fripas" til at komme ind året efter? Jeg har altid troet standby kun gjaldt, hvis der var nogle der hoppede fra i det pågældende år.
Er der en der kan forklare mig om standby på videregående uddannelser? Har aldrig hørt videre om det, og min studievejleder har åbenbart ikke syntes, at det var værd at nævne, selvom jeg har udvist at jeg er VIRKELIG desperat for at læse jura.
På forhånd tak!
Svar #1
01. juni 2014 af Bullerkage (Slettet)
Forskellige uddannelser tildeler et forskellige antal stand-by pladser hvert år. Odontologi i århus giver fx 5, og her er gennemsnitskarakteren relativt lavere, da der åbenbart ikke er mange, der er interesserede i en stand-by plads (snittet er på 9,7). Stand-by betyder, at du kommer ind og læse, hvis en person dropper ud, og hvis ingen dropper ud, er du sikret en plads næste år. Håber det hjalp.
Svar #2
01. juni 2014 af jlomade (Slettet)
Det var lige dét svar jeg ledte efter, mange tak!
Juhu, så ser det ikke så umuligt ud alligevel..
Svar #3
02. juni 2014 af LarsJensen0 (Slettet)
Hej,
du skal så lige huske at sætte kryds i 'stand-by' rubrikken, det er der faktisk nogen som glemmer.
Og lige et par bemærkninger af mere generel karakter vedr. stand-by pladser: Husk også at hvis du bliver optaget på en højere pririotet (nok ikke relevant for dig), så kan du ikke få den stand-by plads. Og omvendt; Hvis du bliver optaget på stand-by, kommer du ikke ind på nogen af de efterfølgende pririoteter, ej heller relevant for dig.
Held og lykke med optagelsen og eksamen.
Hilsen Lars
Skriv et svar til: Standy plads på videregående
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.