Kemi

Aromastoffer

02. juni 2014 af Kitty11 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Er der en sød sjæl der kunne hjælpe mig? 

Jeg skal redegøre for hvordan aromastoffer fremstilles ved en kemisk estersyntese.

Jeg håber nogen kan hjælpe :-)

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. juni 2014 af lasols (Slettet)

estere kan generelt fremstilles på to måder en syrekatalyseret (som er den mest almindelige) kaldet Fischer estersyntese http://www.organic-chemistry.org/namedreactions/fischer-esterification.shtm her blandes en carboxylsyre i alkohol med en smule syre, ofte H2SO4 eller para-toluensulfonsyre og omreres normalt ved reflux i mange timer

eller den mere sjelne basiske hvor carboxylsyren deprotoneres og herefter reagere med et alkylhalid, problemet med denne metode er dog at estere er meget følsome overfor base og nemt hydrolysere tilbage til syre+alkohol (forsæbning) og derfor bruges denne metode sjældent

Brugbart svar (0)

Svar #2

langt mere effektive men normalt også dyrere metoder at lave estere på er udfra syreanhydrider og syrechlorider ved at blande disse med en alkohol, kun få af disse er kommercielt tilgængelige og nærmest ingen eksistere i (naturen da disse er for reaktive) men har man et meget temperaturfølsomt stof der ikke kan tåle fischer esterbetingelserne kan man gå via disse stoffer,

Svar #3
02. juni 2014 af Kitty11 (Slettet)

Så de 3 metoder kan bruges for at fremstille aromastoffer? 

Brugbart svar (0)

Svar #4

de tre metoder er estersynteser og kan dermed bruges til at fremstille estere og som du selv skrev i dit oprindelige spørgsmål

"Jeg skal redegøre for hvordan aromastoffer fremstilles ved en kemisk estersyntese."

så vil jeg mene dit sidste spørgsmål besvare sig selv idet ester fremstilles ved en estersyntese (deraf navnet) og der i dit spørgsmål står aromastoffer fremstilles ved estersyntese ergo må i hvert fald nogle aromastoffer være estere.

Svar #5
02. juni 2014 af Kitty11 (Slettet)

Mange tak :-)

Skriv et svar til: Aromastoffer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.