Samfundsfag

Samfundsfaglige teorier

03. juni 2014 af 011235813213455 (Slettet) - Niveau: A-niveau
Hej.
Er der nogle samfundsfaglige teorier, der kan forklare hvorfor flere og flere danskere vælger økologi? Eller som kan forklare, hvorfor dyrevelfærd er vigtigt for flere danskere?

Jeg er selv inde på Ulrich Beck og muligvis Maslow med selvrealisering, men det med dyrevelfærd kan jeg ikke finde ud af (dyrevelfærd spiller er vigtigt for mange øko-forbrugere).

Håber, I kan hjælpe!

Brugbart svar (1)

Svar #1
04. juni 2014 af Socio (Slettet)

Kommer bestemt an på hvilken vinkling du vil tage, du kan sagtens anvende Maslow hvis det er.

Jeg ville se på det fra en enkelt synsvinkel frem for den meget brede du ligger op til..

Der vil jo uden tvivl være mindst 100 forskellige grunde til folk gør det. Se på det lidt ligesom at skulle forklare hvorfor mennesker vælger at købe en ford frem for en fiat.. Nogle gør det af økonomiske grunde, nogle fordi de synes bilen er pænere, nogle fordi den er mere miljøvenlig etc etc.

Vælg et perspektiv og af/be-kræft det.. sådan ville jeg angribe det rent videnskabeligt.

fx. som du nævner, "vælger individer at købe økologi grundet et selvrealiserings behov"..

Ved ikke om det hjalp eller bare forvirrede endnu mere.


Svar #2
04. juni 2014 af 011235813213455 (Slettet)

Det hjalp skam. Mange tak skal du have!


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. juni 2014 af Socio (Slettet)

Det var godt, held og lykke!
 


Skriv et svar til: Samfundsfaglige teorier

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.