Matematik

Sidelængderne i denne trekant

04. juni 2014 af HFNU (Slettet) - Niveau: C-niveau
Jeg har vedhæftet filen, har siddet flere gange nu og regnet frem og tilbage og er ikke sikker på om jeg har gjort det rigtigt . Vinkel a: hyp gange med sinus; 7 *sin(40grader) = 4,5 . Vinkel b er hyp * cosv . 7 *cos(40grader) og Vinkel c er 7 er det rigtigt?

Brugbart svar (0)

Svar #1
04. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

Der er ikke noget vedhæftet, så det er vanskeligt at afgøre, hvad der foregår ud fra din beskrivelse.

Svar #2
04. juni 2014 af HFNU (Slettet)

Her er den skitse jeg har ;)
Vedhæftet fil:image.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #3

Så er der tale om en retvinklet trekant, hvor vinkel C = 90º , og man kender vinkel A = 40º og hypotenusen
c = 7 . Benyt så udtrykkene for sin og cos til en vinkel i en retvinklet trekant

sin(A) = cos(B) = a / c          ,               sin(B) = cos(A) = b / c  ,

til at finde a og b .

Svar #4

Jeg har regnet alle sider ud og vil gerne se I'm det er rigtigt.

Brugbart svar (0)

Svar #5

Det, du kalder "Vinkel a" i #0 er siden a. TIlsvarende er det siden b, ikke "Vinkel b". Lær at kende forskel på vinkler og sider i en trekant.

Svar #6

a har jeg fået til 4,5 og b til 5,36 - c er opgivet til 7

Svar #7

Ja ved godt jeg skrev det forkert -men har altså også lige rettet mig selv.

Brugbart svar (0)

Svar #8

Ja, det ser da rimeligt ud.

Svar #9

Ok 1000 tsk fordi du lige vil kigge på mine udregninger ;)) nogle gange skriver jeg lidt rodet med hensyn til sider og vinkler :) sorry

Svar #10
13. juni 2014 af HFNU (Slettet)

Undskyld men har lige kigget på mine notater igen, og vil hører om du vil hjælpe mig med det her:)

Hvad hvis jeg gerne vil finde tangens i denne her trekant???

Brugbart svar (0)

Svar #11
13. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

Man kan finde tangens til vinklerne i trekanten. Trekanten er retvinklet, og man kender den ene spidse vinkel, så man kender også den anden spidse vinkel. Det er så blot et spørgsmål om at beregne tangens til vinklerne ved at benytte tangensfunktionen.

Svar #12

Ja tror jeg har fundet ud af det via formlen for tangens: Mod: hos.....Og tak:)

Brugbart svar (0)

Svar #13

#12. Eftersom man kun kender vinklerne og hypotenusen, er udtrykkene for tangens til vinklerne mere besværlige at benytte for at betegne siderne end udtrykkene for sinus og cosinus.

Svar #14

Har tegnet en ny trekant - hvor jeg så har hyp og hos, (mod) regner jeg ud via pythagoras sætning og derfor finder jeg et af vinklerne

Brugbart svar (0)

Svar #15

Vi kan jo kun forholde os til de oplysninger der bliver givet.

Skriv et svar til: Sidelængderne i denne trekant

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.