Almen studieforberedelse (AT)

AT6 - Religion. metode til analyse

05. juni 2014 af BalleG (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej jeg skal analysere et ayahuasca ritual, et ritual som shamaner i bl.a. amazonas udførte hvor man indtager/drikker en "te" som får shamanen til at hallucinere og på den måde kommer i kontakt med en åndeverden som fx kunne give svar på spørgsmål og var med til at opretholde kosmos fra kaos.

Mit egentlige spørgsmål er så hvilken form for analyse jeg skal bruge. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. juni 2014 af navneterperry (Slettet)

du skal bruge Van Genneps analysemetode til at analysere overgangsritualer! 


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. juni 2014 af navneterperry (Slettet)

og her er der nogle forskellige slags ritualer: 


1.Apotropæiske riter (afværgeriter som skal holde farer fra individet/samfundet).
2.Renselsesriter (renselse og statusændring – fra uren til ren). Fx i ablutionsriter, hvor initianten renser sig inden han/hun betræder det hellige område.
3.offerriter (handling hvorigennem der etableres/genetableres et forhold til livs-bestemmende, transcendente skabninger).
4.Pragmatiske riter (ritualer med et indre formål – fx opøvelse af yoga-teknik).
5.Overgangsriter (ritualer som formidler et individs eller et samfunds overgang fra en bestemt status til en ny).
6.Kommunionsriter (fællesskabsstiftende ritualer, som både sigter mod menneskets forening med det hellige og menneskets forening med mennesket).
7.Kalenderriter (genkommende ritualer, der som regel sikre en fornyelse af et cyklisk element – fx vintersolhverv).
 


Skriv et svar til: AT6 - Religion. metode til analyse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.