Fysik

Fysik hjælp til desperat studerende!

05. juni 2014 af Annabellajr (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej alle!
Jeg har en fysik eksamen på vej og har knoklet med en masse spørgsmål, men sidder dog tilbage med en del som jeg ikke kan finde ud af.
Hvis i vil hjælpe mig med denne opgave ville det være en stor og værdsat hjælp!

Kræfter og arbejde

En klods med massen M bliver påvirket af en konstant kraft F, der danner vinklen a med vandret (se figuren). Klodsen bevæger sig vandret med konstant hastighed v0 fra A til B (afstanden mellem af A og B er s).

a) Bestem kraften F’s arbejde på klodsen ved at flytte klodsen fra A til B.

b) Bestem normalkraftens størrelse og normalkraftens arbejde på klodsen når denne flyttes fra A til B.

-

c) Bestem friktionskraftens størrelse og friktionskraftens arbejde på klodsen når denne flyttes fra A til B.

d) Bestem den resulterende krafts arbejde på klodsen når denne flyttes fra A til B.

Data:
M = 4,0 kg
F = 10 N
a = 37°
v0 = 12 m/s
s = 7,0 m
g = 9,82 m/s2 

Vedhæftet fil: klods fra A til B.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. juni 2014 af peter lind

a)  Arbejde = F·s  = |F||s|cos(A)

b)   M*g   arbejdet = Fg·s

c) brug at når hastigheden er konstant er den resulterende kraft 0

Svar #2
05. juni 2014 af Annabellajr (Slettet)

okay tak, det hjalp med lidt afklaring! :) 
for at være helt sikekr, vil dette så ikke betude at normalkraftens størrelse må være 9,82N da denne kraft trækkes af tyngdekraften og summen af de to skal være 0 grundet Newtons 1. lov?

Brugbart svar (0)

Svar #3
05. juni 2014 af peter lind

Nej Normalkraften er løst sagt den kraft der trykker klodsen ned mod underlaget. Denne skyldes tyngdekraften som er M*g = 4 kg*9,82 m/s2.  Jeg glemte at angive at kraften F også påvirker klodsen i lodret retning- Denne kraft er F* sin(A) og skal trækkes fra i den del. der skyldes tyngdekraften

Skriv et svar til: Fysik hjælp til desperat studerende!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.