Fysik

Tryk og slanger

10. juni 2014 af Henriksen54 - Niveau: B-niveau

Min lærer viste mig engang, hvordan jeg kunne fjerne vand fra et lille vandbassin under et forsøg. Problemet er, at jeg ikke kan huske, hvorda er præsic gjorde. Jeg håber derfor at der er nogen som kan genkende tricket og forklarer mig, hvad der sker. Han tog en forholdsvis kort slange (omrking 60-70 cm) og holdte den hele under vandet ( 5 cm ned til bunden ),, han holdte desuden på begge ender og lukkede derved hullerne,, til sidst tog han så den ene ende op af vandet og så kom vandet med op. 

Hvordan gjorde han og hvad er fysikken bag ved. 

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. juni 2014 af Jerslev (Slettet)

#0: Trykforskellen på hver ende af slangen gør tricket. Trykket stiger, når du kommer under vand (det mærker man på ørene, når man dykker). Når slangen føres nok under vandet vil trykket blive så højt, at det presser vandet op i slangen og ud på den anden side. Hvis højdeforskellen mellem de to ender af slangen er stor nok, vil vandet ikke løbe hele vejen ud men blot stå stille et stykke oppe i slangen.

Brugbart svar (0)

Svar #2
10. juni 2014 af hesch (Slettet)

Tricket hedder "forbundne kar". ( prøv at google ).

Stiller du bassinet på et bord, og en spand på gulvet ( med en sjat vand i bunden ), og forbinder vand i bassinet med vand i spanden, gennem en slange, der er fyldt med vand, vil den øverste vandflade ( i bassinet ) løbe mod den nederste vandflade ( i spanden ) gennem slangen. Denne "omvej" gennem slangen i form af at skulle løbe op gennem slangen, over bassinkanten, og ned gennem slangen til spanden, bekymrer ikke vandet, blot vandet ikke skal løbe mere end ca. 10m opad gennem slangen fra den øverste vandoverflade ( ved atmosfærisk tryk ). Det skyldes, at dette atmosfæriske tryk svarer til 10m vandsøjle. Inde i slangen er der intet lufttryk, for den er jo fyldt med vand.

Vandoverfladen i spanden ( og lufttrykket der ) vil selvfølgelig også forsøge at bære 10m vandsøjle, men herfra er der jo 1 meter længere op over bassinkanten, så vandet i bassinet vinder i kampen om højeste vandsøjletryk.

Hvis du stiller bassin og spand ind i et kammer med vacuum, virker forsøget ikke, for luftttrykket her kan ikke bære en vandsøjle på bare 1mm her, og du kan derfor ikke få vandet til at løbe opad og over bassinkanten.

Skriv et svar til: Tryk og slanger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.