Studievalg og videregående studie

Medicin - ekstra point

10. juni 2014 af Danibelle (Slettet)

Hejsa!
Jeg sidder og skal søge ind på medicin til næste år og søger gennem kvote 2. Dertil er jeg dog nødt til at lave nogle ting i mellem tiden, der giver mig noget credit - altså nogle gode point - som vil pynte på min motiverede ansøgning.

Er der nogen, der har nogle gode ideer til, hvad det kan være? 

Mvh Danielle

Brugbart svar (2)

Svar #1
10. juni 2014 af bragueton (Slettet)

Tag en bachelor i biokemi eller molekylær biologi på et lille år - så skal du nok blive optaget ;-)

Jeg kan ikke forestille mig, hvad du skulle kunne præstere på et år, der vil tælle som relevant erfaring på en kvote 2-ansøgning i medicin, for man synes at vægte akademisk eller uddannelsesmæssig baggrund ganske højt, og det har du nok ikke i juli næste år.

Dit bedste bud er vist at søge ind på Syddansk Universitet, hvor de har optagelsesprøver, hvor man faktisk kan gøre sig gældende på andet end ting, du alligevel ikke kan nå på et år. Personlig kender jeg vist tre, der er kommet ind der uden at have haft specielle erfaringer eller halvfærdige uddannelser indenfor biologi eller kemi, men som har klaret prøverne godt. Hvis du gider at Google, kan du nok finde opgavesæt fra tidligere år. Selvom Syddansk nok er det bedste bud, så skal det ikke afholde dig fra at søge andre steder; det kan godt være, at du er heldig et andet sted.

Se ellers studmed.dk -- der er var der et snart trecifret antal tråde om kvote 2-ansøgninger til medicinstudiet (og fornøjeligt mudderkast), sidst jeg kiggede.

Svar #2

Mange tak ! :) 

Svar #3

Jeg blev lige i tvivl. Hvordan kan det lade sig gøre at tage en bachelor i de to fag på ét år :P ? 

Brugbart svar (2)

Svar #4
10. juni 2014 af MaibritG

Du færdiggør heller ikke en bachelor, men starter blot på en, der kan være relevant for din kvote 2-ansøgning. Spørgsmålet er så om du vil spilde nogle SU-klip (10 klip) på det.
- - -

Med venlig hilsen
Maibrit

Svar #5

Aha, ja det er jo egentlig smart nok. Men lidt en ulempe med de SU-klip. Det må jeg tænke over! :) Men lyder som noget, der kunne tages op til overvejelse. Tak ! 

Brugbart svar (1)

Svar #6
11. juni 2014 af dannysannem

Jeg tænker, det er væsentligt at finde ud af, hvor du allerhelst vil læse. KU, AU, AAU eller SDU?

For pt er optagelse på kvote 2 jo meget forskelligt de fire steder. 

På Rønde Højskole har vores elever på sygepleje-/medicinlinjen gennem tiden haft god succes med optagelse på SDU kvote 2.  Grunden hertil er, at de allerede, mens de har været på højskole, har forholdt sig til de fleste af de emner - personlige og faglige, som vendes til MMI. 
En del af forberedelsen ligger naturligt indlejret i undervisningen på sygepleje-/medicinlinjen, mens andre dele af forberedelsen har fundet sted i fag som fx etik, psykologi, kultur og religion for ikke at nævne det særlige læringsrum og studiemiljø, der er på en højskole, hvor det er lysten til at lære og ikke pligten i form af eksamener og prøver, der motiverer den enkelte elevs udvikling.
Et højskoleophold er en faglig og personlig modningsproces, som giver dig et godt fundament for at gå til MMI på SDU.

På KU vil ovenstående også afspejle sig i en motiveret ansøgning. Kombineret med et ophold i udlandet med frivilligt arbejde så tror jeg du vil stå godt.

På AAU er de meget optaget af karakterer

Det samme er de på AU - men som en skriver ovenfor, så ændres det i 2016 og kommer, så vidt jeg forstår det, til at ligne SDU's kvote 2 optag.

Håber du kan bruge mit indlæg til noget.

Her er mere information:
Sygepleje-/medicinlinjen: http://www.rondehojskole.dk/linjer/sygepleje-medicin/

Rejseprojekt med frivilligt arbejde efter højskole: http://www.rondehojskole.dk/rejseprojekt-med-frivilligt-arbejde/

Rønde Højskole holder besøgsaften 30. juni kl 17.30 -20.30

Mvh Danny

Svar #7
11. juni 2014 af Danibelle (Slettet)

Mange tak!!!

Brugbart svar (2)

Svar #8

Jeg synes personligt, at der er noget forkert i at starte på en uddannelse med henblik på at droppe ud senere. Én sag er at du mister SU-klip. Det går kun ud over dig selv. En anden sag er, at du optager en plads for en anden, der oprigtigt brænder for lige netop den uddannelse. Samtidig tærer det samfundets ressourcer at have dig gående på en uddannelse - en ret og en mulighed, som jeg synes man skal behandle med varsomhed.

Så fik du lige det perspektiv med også :-)

Svar #9
11. juni 2014 af Danibelle (Slettet)

Altid godt med et moralsk indslag. :)

Brugbart svar (1)

Svar #10

#9 Altid godt med et moralsk indslag. :)

Glad for at du ser det på den måde :-)

Brugbart svar (1)

Svar #11
13. juni 2014 af bragueton (Slettet)

Jeg synes personligt, at der er noget forkert i at starte på en uddannelse med henblik på at droppe ud senere. Én sag er at du mister SU-klip. Det går kun ud over dig selv. En anden sag er, at du optager en plads for en anden, der oprigtigt brænder for lige netop den uddannelse. Samtidig tærer det samfundets ressourcer at have dig gående på en uddannelse - en ret og en mulighed, som jeg synes man skal behandle med varsomhed.

Hvad så med at markedsføre et kursus for 25.000+ kroner uden i dit indlæg klart at give dig til kende som marketingmedarbejder for højskolen, du så rosende omtaler? :-)

Brugbart svar (0)

Svar #12
13. juni 2014 af dannysannem

Danibelle. Danny skriver en del, der er helt korrekt, i sit indlæg, men samtidigt gør han vist ikke helt klart, at han ikke er elev eller tidligere elev, men faktisk ansat i en funktion, der handler om markedsføring, på akkurat den højskole, han her omtaler i så positive vendinger.

Jeg vil ikke sige noget negativt om Rønde Højskole, for jeg kender ikke noget til den, men jeg vil påpege interessekonflikten, der gør, at Danny næppe kan udtale sig upartisk, såvel som at et højskoleophold åbenbart ikke nødvendigvis gør en forskel ifht. optagelse på Syddansk Universitet.

Før du begynder at overveje at bruge tusindvis af dine egne eller dine forældres penge på et ophold, der sikkert er interessant og hyggeligt, men som ikke nødvendigvis i sig selv sikrer optagelse eller er udslagsgivende i den forbindelse

Hvad så med at markedsføre et kursus for 25.000+ kroner uden at give dig klart til kende som marketingmedarbejder for højskolen, du så rosende omtaler? :-)

Det beklager jeg meget, hvis det ikke kommer tydeligt nok frem. Jeg skriver i mit første svar at "På Rønde Højskole har vores elever ..." - netop for at vise at jeg arbejder på Rønde Højskole. Det står i øvrigt også tydeligt i min profil - Kan den ikke ses af andre brugere?

Brugbart svar (0)

Svar #13
13. juni 2014 af dannysannem

... desuden er mit svar #8 min personlige holdning uanset hvad mit arbejde så i øvrigt går ud på :-)

Brugbart svar (0)

Svar #14
13. juni 2014 af bragueton (Slettet)

Jo, man kan godt se din profil. Det her er bare et site, hvor elever/studerende samt (primært) gymnasielærere hjælper hinanden, så det kan jo virke lidt tvivlsomt at bruge et sted, hvor den type interaktioner er normen, som en platform for markedsføring, hvad jo lidt er det, du gør, i det hele taget :-)

Det er dog klart ikke min sag at blande sig i driften af Studieportalen, og der er vist ikke nogen der siger noget til det, så du har vel lov.

Skriv et svar til: Medicin - ekstra point

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.