Matematik

Arealet

15. juni 2014 af AskTheAfghan - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg ønsker at bestemme A(D) som vist i den vedlagte fil. På den anden side har jeg

A(σ(D)) = ∫D || σx' × σy' || dA = ∫D √(EG - F2) dA = √(3) ∫D dA = √(3) A(D).

Hvordan skal jeg bestemme A(D)?

Vedhæftet fil: Unavngivet.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. juni 2014 af bragueton (Slettet)

oops

Brugbart svar (1)

Svar #2
15. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

D er den halve cirkelring   1 ≤ r ≤ 2 , med x ≥ 0 , så

A(D) = (1/2)·π·(22 - 12) = 3π/2

Svar #3
15. juni 2014 af AskTheAfghan

Det ser ret let ud end jeg havde troet. I min gamle note, som jeg desværre ikke kan forstå helt, stod der følgende

D = { r(cosθ,sinθ) | (r, θ) ∈ [1, 2] × [- π/2, π/2] } = φ([1, 2] × [- π/2, π/2]),

hvor φ(r,θ) = r(cosθ,sinθ), defineret på (0, 3) × (-3π/4, 3π/4) er en diffeomorfi på sit billede. 

Dernæst har man

∫D dA = ∫φ([1, 2] × [- π/2, π/2] )dA = ∫[1, 2] × [- π/2, π/2] det(Dφ) dA = 12-π/2π/2 r dθdr = 3π/2.

Her er det(Dφ) en determinant for Jacobimatricen af φ.

Jeg forstår ikke hvordan mængden D skal omskrives på den måde i forhold til den vedlagte fil og hvorfor man netop skal benytte det, når fremgangsmåden tager længere tid. På den fede tekst, forstår jeg det heller ikke helt. Jeg ved godt hvad en diffeomorfi er.

Brugbart svar (0)

Svar #4
15. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

Det er jo D udtrykt helt i polære koordinater. φ bliver defineret på (0, 3) × (-3π/4, 3π/4) så man kan tale om billedet af en afsluttet delmængde [1, 2] × [- π/2, π/2] af definitionsmængden.

Skriv et svar til: Arealet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.