Studievalg og videregående studie

Skift af studieretning før skolestart?

20. juni 2014 af bummelumbumbum

Jeg skal begynde på HTX til august i en klasse med kommunikation/IT A og design B, men jeg er virkelig blevet i tvivl om mit valg af studieretning. En af de vigtigste grunde til det er nok, at jeg i det sidste år er blevet meget interesseret i litteratur og sprog, og jeg er helt sikker på, at jeg vil studere lingvistik (eller noget lignende).

Jeg har så kigget på de forskellige stx'er i lokalområdet, og blev meget interesseret i linjen med kinesisk A, engelsk A og design B, nok fordi jeg godt kan lide kinesisk og det kreative i design. Og da jeg søgte ind på htx oprindeligt, var det nok mest fordi, at jeg ikke var vild med tanken om at have idræt og historie, og godt ville have matematik - men nu har jeg fundet ud af, at den studieretning også har matematik B, og at idræt og historie ikke er så slemt, som jeg troede.

Kan jeg nå at skifte studieretning inden første skoledag? Er engelsk spændende at have på A-niveau? Og hvor god kan man egentlig blive til kinesisk på tre år?


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. juni 2014 af Heptan

Det kan du højst sandsynligt godt, der er mange der skifter studieretning inden for det første halve år.


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. juni 2014 af Savior123 (Slettet)

#0 Hej, hvis du allerede har fået et brev fra HTX, om at du har fået plads, så er det ikke muligt. Men du kan sagtens skifte under grundforløbet, og jo hurtigere du gør det, jo mere af STX's grundforløb får du med. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. juni 2014 af Christianiversen2 (Slettet)

Det er ikke rigtigt hvad #2 skriver- du kan godt nå at skifte mening. Du skal sådan set bare rette henvendelse til den institution du ønsker optagelse på, og så kan de optage dig påny, hvorved din tidligere optagelse annulleres. Mere firkantet er systemet heller ikke. Det er en manuel proces som kan omgøres af mennesker.

Jeg kan fortælle dig at engelsk på A er utroligt spændende ligesom dansk A er det, hvis du synes litteratur i sig selv er teknisk interessant. Du bliver stillet overfor mange spændende udfordringer, og især får du lov at analysere mange svære noveller på originalsprog af Hemingway ligesom du bliver stillet overfor originale værker af Shakespeare. Der er udfordringer nok.


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. juni 2014 af Savior123 (Slettet)

#3 Det kunne man måske dengang du gik i folkeskolen, men sådan virker det ikke længere... Jeg har været i samme situation, og jeg bliver nød til at vente 1 år før jeg kan komme ind på STX, og jeg har snakket med censoren om det. Det er jo også logisk at man ikke "bare" lige får et plads på STX. Ved ikke om det kan have noget med pladser og gøre?? 

#0 Kunne du evt. ikke snakke med din censor om det. Hvis der er pladser på STX så kan jeg ikke se nogen grund til, at ikke give dig tilladelse. Synes du skulle gøre det da det er lidt 50-50. STX her hos os var fyldt, og ikke alle som havde priorteret STX som det første kom ind. Derudover lyder det som en spændende linje du har valgt. 

#3 Lærerene er med til afgøre, hvor "Spændende"en engelsk time kommer til at være, og det er meget forskelligt fra gymnasie til gymnasie. Så det er svært og sige. Måske er Engelsk på A-niveau spændende på den gymnasie du går i, men det er ikke ensbetydende med, at det er sådan i alle gymnasier. 


Brugbart svar (1)

Svar #5
21. juni 2014 af Christianiversen2 (Slettet)

#3:

Det er da meget vildt at du ved hvordan tingene er, når du ikke engang selv er startet på en ungdomsuddannelse endnu ? Du skriver i dine tidligere tråde at du gerne vil ind på HTX til sommer. 

Lærerne er ikke dem som gør stoffet interessant. Dét som gør stoffet interessant, er, at du har en indsigt i, hvorfor stoffet er værd at sætte sig ind i, i en grad som gør at du kan relatere det til andre problemstillinger og selvstændigt tænke dig til hvorfor der er spændende faglige punkter at tage op.


Svar #6
21. juni 2014 af bummelumbumbum

#3 Så engelsk på højniveau er ligesom dansk, bare med engelske tekster?

Jeg har kigget videre på de forskellige studieretninger på gymnasierne omkring mig, og jeg blev også interesseret i en studieretning med engelsk A, tysk A og fransk A. Analyserer man også litteratur i tysk A, eller er det bare fremmedsprogsundervisning, som jeg kender det fra folkeskolen? Og hvor godt kommer man til at tale sproget?


Brugbart svar (0)

Svar #7
21. juni 2014 af Christianiversen2 (Slettet)

Hvor godt du kommer til at tale sproget kommer i høj grad an på dine aktiviteter udenfor skoletid.
Sådan er det altid.

Og ja - jeg synes faktisk der er ret stor sammenhæng imellem fagenes indhold på det niveau. Rigtig meget endda, nu du spørger.

Tysk - jeg aner ikke noget om det :)

Brugbart svar (0)

Svar #8
21. juni 2014 af PSXL

Jeg har selv haft engelsk A som en del af min linje. Det er et utrolig spændende fag, hvor teksterne i sig selv er gode. Glæd dig især til, hvis du skal læse Macbeth af Shakespeare! Hvis du altså vælger at skifte. 
Kinesisk kan jeg ikke sige noget om, men det lyder utrolig spændende, men det skulle være et rigtig svært sprog at mestre. Jeg vil nok sige, at du slet ikke når at blive flydende på kinesisk. Jeg havde også spansk A som et af mine linjefag, og jeg kan da spansk, ja, men ikke flydende. 


Svar #9
21. juni 2014 af bummelumbumbum

Jeg tror, at jeg søger linjen med tysk, fransk og engelsk. Er det bedst at skrive en mail eller at ringe til skolen?

Nu ved jeg ikke så meget om stx, fordi jeg oprindeligt havde ansøgt om at komme på htx. Fylder idræt meget på skemaet? Tæller AP, AT og naturvidenskabeligt grundforløb med i ens gennemsnit? 

Jeg overvejer, om jeg skal vælge billedkunst eller design som kunstnerisk fag. Jeg er meget god til billedanalyse, men er kun sådan okay til at tegne. Lægges der mest vægt på evnen til at analysere eller på om man selv kan tegne i billedkunst?


Brugbart svar (0)

Svar #10
21. juni 2014 af PSXL

#9 Jeg ville ringe til skolen. 

Hvis du har idræt på C, så kommer du til at have idræt én gang om ugen i alle tre år. 
AP og NV kommer ikke til at tælle med i dit gennemsnit, men AT gør. 

Det sidste kan jeg desværre ikke hjælpe dig med, da jeg havde musik. 


Brugbart svar (0)

Svar #11
21. juni 2014 af RachaelN (Slettet)

Benjamino59, du kan roligt vælge billedkunst som kunstnerisk fag, hvis det er det, der interesserer dig mest. Jeg havde det på C-niveau, da jeg hverken havde forstand på musik og var alt for genert til at passe ind i et dramahold. Jeg var slet ikke dygtig til at tegne, men man kunne altid redde sine tegninger, hvis man brugte faglige begreber til at understrege sit budskab (det man vil vise). Primært fokus ER billedanalyse, og det er også det, du bliver eksamineret i. Så kan man se på den enkeltes portfolio om man evt. kan trække vedkommende op, hvis personen har gået meget op i detaljerne i sine tegninger, men dem lavede vi altså ikke rigtig meget af. Hvad jeg husker var:
- Nogle tegninger i forløbet om arkitektur
- Tegninger inden for "perception"
- Modeltegninger til ens skulptur


Svar #12
21. juni 2014 af bummelumbumbum

#11 Lyder super! Så vælger jeg det. Arbejder man også med skulpturer, fotografi, osv?

Jeg har fundet et 'hovedtelefonnummer' på skolens hjemmeside, så jeg ringer til dem mandag.


Brugbart svar (0)

Svar #13
21. juni 2014 af RachaelN (Slettet)

Bl.a. ja. Du kan læse om kernestoffet (=pensum) her:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=152507#Bil11

Sommetider er der også supplerende stof, og det er emne(r), som din lærer vælger.  


Svar #14
22. juni 2014 af bummelumbumbum

Nu er jeg så igen blevet i tvivl, om jeg helst vil have engelsk A, tysk A og fransk A, eller om jeg hellere vil have latin A og græsk A. Er latin og græsk nogle 'tørre' fag? Altså, handler de to fag mest om at lære at tale sprogene og læse litteratur, eller handler de mere om at lære tør grammatik og historie? Og foregår undervisningen i dem på samme måde som i moderne sprog?


Skriv et svar til: Skift af studieretning før skolestart?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.