Bioteknologi

Bioteknologi - Nogen erfarne gymnasieelever?

22. juni 2014 af Risifrutti - Niveau: A-niveau

Hej, jeg er en pige, som efter sommerferien skal starte på en linje med bioteknologi på A-niveau.

Jeg er lidt i tvivl om, hvad faget egentlig helt præcist går ud på.. Er der nogle der har nogle erfaringer med bioteknologi og vil fortælle hvad de synes om det?? :-)

Kh Mig


Brugbart svar (1)

Svar #1
23. juni 2014 af Person0 (Slettet)

Hej :-)

Jeg har linjen BiotekA, MatA og fysB, men jeg går kun i 1.g, så har kun haft biotek et år ;-)

Men pensummet er i hvert fald det samme som pensummet for både KemiB og BiologiB, så man har vist nok lidt ekstra timer. Indtil videre har vi haft om celler, DNA og det, der nu hører til, samt molekyler, atomer og hvordan man regner med det osv. Altså det er en blanding af kemi og biologi.

Jeg synes, at det er et sjovt og meget spændende - man laver ofte forsøg og skriver derefter enten en rapport eller journal over forsøget :-) Jeg tror dog kun det er noget for de elever, der gider at lave noget - men jeg er i hvert fald meget glad for, at jeg har valgt denne linje :-D


Svar #2
24. juni 2014 af Risifrutti

Det er også den linje, som jeg skal starte på, hehe :-)

Mange tak for din mening, er blevet klogere på hvad det er nu :))


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. juni 2014 af Person0 (Slettet)

Super, det var da så lidt :-)

Brugbart svar (1)

Svar #4
06. august 2014 af mac999 (Slettet)

I biotech...

benævner man...

DNA --> RNA --> Protein

som det Centrale Dogme.

af gode grunde...

Næsten alt ibiotech omhandler manipulationen af DNAét ( for det meste gennem micro-organismer og enzymer) og de metoder man anvender.

det omhandler også technologien der er involveret i processerne....

et rigtigt spændende område:) 


Svar #5
06. august 2014 af Risifrutti

Okay mange tak :-)

Brugbart svar (0)

Svar #6
09. august 2014 af mac999 (Slettet)

Foresten,

her er et link til en hjemmeside med gratis information om biotech. Der er også en masse link til gratis tutorrials og lign.

www.genome.gov


Brugbart svar (0)

Svar #7
09. august 2014 af Hippocampus (Slettet)

Jeg er lige blevet student med bioteknologi A, og bioteknologi er et meget stort fag, som indeholder mange forskellige faglige perspektiver: 

- mikroorganismer som en central del 

- syntese af bioethanol 

- gensplejsning 

- kemi (pH, ligevægt mv.) 

- nervesystemet 

- abosrbansmålingerne 

Der er mange forskellige emner inden for bioteknologi, men den røde tråd gennem faget er genetik og biokemi. 


Svar #8
09. august 2014 af Risifrutti

Tusind tak begge to! - Glæder mig allerede til at starte nu :))


Skriv et svar til: Bioteknologi - Nogen erfarne gymnasieelever?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.