Matematik

Disposition.

09. august 2014 af MLittau (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, jeg er igang med at lave mat. dispositioner, og dette emne omhandler vækstmodeller. Nogen der kan uddybe yderligere, hvad der menes med: "Specielt skal du vise at samme absolutte tilvækst i -værdien giver samme relative vækst i -værdien". Det ville være rart, hvis du/I kunne komme med et link til, som underbygger dette.

På forhånd tak. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. august 2014 af peter lind

Specielt skal du vise at samme absolutte tilvækst i -værdien giver samme relative vækst i -værdien"

Det gælder ikke i almindelighed, så det må være et specielt eksempel du har fat i. Kan du  ikke komme med det eksempel


Svar #2
09. august 2014 af MLittau (Slettet)

#1 Hov, jeg copy-pastede fra word, så derfor kom x-værdien og y-værdien ikke med. Så dvs.:

"Specielt skal du vise at samme absolutte tilvækst i x-værdien giver samme relative vækst i y-værdien".

Desværre har jeg intet eksempel, og har jeg ej hellere fået :-(


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. august 2014 af peter lind

Det gælder stadig ikke i almindelighed. Kan vi ikke få hele opgaven ordret


Svar #4
09. august 2014 af MLittau (Slettet)

#3 Jo, det får du her:

Du skal redegøre for eksponentiel vækst. Specielt skal du vise at samme absolutte tilvækst i x-værdien giver samme relative vækst i y-værdien. Derudover skal du udlede formlerne for fordoblings- og/eller halveringskonstant.


Brugbart svar (0)

Svar #5
09. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

#4

Det menes, at en fast tilvækst Δx i x giver en fast relativ tilvækst Δy / y i y .

Med y = f(x) = b · ax har man

        Δy / y = (f(x+Δx) - f(x)) / f(x) = (b·ax+Δx - b·ax) / (b·ax) = aΔx - 1 .

For en fast tilvækst Δx er den relative tilvækst Δy / y uafhængig af x, dvs. den relative tilvækst er den samme for alle x.


Brugbart svar (0)

Svar #6
09. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

For en voksende eksponentialfunktion f(x) = b · ax , b > 0 , a > 1 , er fordoblingskonstanten x2 bestemt ved

        f(x + x2) = 2·f(x) , for alle x,

dvs.

        ax2 = 2 .

For en aftagende eksponentialfunktion f(x) = b · ax , b > 0 , 0 < a < 1 , taler man i stedet om halveringskonstanten x1/2 , defineret ved

        f(x + x1/2) = (1/2)·f(x) , for alle x,

dvs.

        ax1/2 = 1/2 .


Svar #7
10. august 2014 af MLittau (Slettet)

Mange tak! :-)


Svar #8
10. august 2014 af MLittau (Slettet)

#4 Mener du Δy divideret med y eller enten Δy eller y? 

:-)


Brugbart svar (0)

Svar #9
10. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

#8

Hvor der står Δy / y betyder det naturligvis Δy divideret med y , idet / er en skrå brøkstreg.


Svar #10
10. august 2014 af MLittau (Slettet)

Så er det på plads! Vil du hjælpe mig med at uddybe denne sætning til en anden disposition (det fede)?

Du skal redegøre for definitionen af differentiable funktioner og giv et konkret eksempel på, hvordan man kan vise om/at en funktion er differentiabel.


Brugbart svar (0)

Svar #11
10. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

#10

Opstil definitionen for, at en funktion f(x) er differentiabel i x0 , dvs. opskriv den såkaldte tre-trinsregel. Benyt tre-trinsreglen på et eksempel, for eksempel f(x) = ax2 + bx + c .

Jeg går ud fra, at du har tre-trinsreglen i din bog.

En funktion, der er differentiabel i ethvert punkt x0 af sin definitionsmængde, kaldes så differentiabel.


Svar #12
10. august 2014 af MLittau (Slettet)

#11 Mange tak for det!


Skriv et svar til: Disposition.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.