Matematik

statistik

18. august 2014 af science1 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg skal forklare hvorfor jeg vælger at bruge mean og ikke median -værdien til udregningen af nogle data. Er der nogen der ved hvorfor den er mere sikker? :) Jeg kan svagt huske noget fra min gymnasietid, men desværre ikke nok.

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. august 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Mean = Gennemsnit. 

Median = Det midterste tal, eller gennemsnittet af de to midterste tal (afhængigt af dit datasæt). F.eks. er medianen af dette datasæt: 1 1 3 4 5 6 8, netop tallet 4. 

Medianen er bedre at bruge generalt, da den ikke bliver påvirket særlig meget af de såkaldte "outliers" (tal, der ligger meget lan). 

Men du bruger median eller mean afhænger helt af din situation. Hvis du havde nogle konkrete situationer, kunne jeg fortælle dig, hvornår du bruger hvilken, men generalt set skal du altid huske forskellene på dem før du vælger at bruge dem.

Bard

Svar #2
18. august 2014 af science1 (Slettet)

nårh ja! det var sådan det hang sammen, mange tak :D det er celler i flow cymetri, så det giver god mening :)

Brugbart svar (0)

Svar #3
18. august 2014 af BadBoyBard (Slettet)

O.K. - helt fint. Selv tak. :-) 

Og i dette tilfælde, så tag både median og mean og se, hvor meget de afviger fra hinanden. Hvis forsøget er godt, skulle de ikke afvige særlig meget.

Hvis du skal diagnosere en sygdom på bagrund af cellernes flow cytometry, så brug medianen, da en outlier/afvigene observation kan påvirke dine resultater en del, hvis du ellers bruger en mean til at konkludere noget. 

Bard

Skriv et svar til: statistik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.