Matematik

Omskrivning af heltal+brøk til potens

25. august 2014 af sejereje91 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej,

Jeg har følgende udtryk:

p*V_m = RT(1+\frac{b}{V_m})

hvor jeg har fået opgivet 10 målinger for p og Vm.

Dette vil jeg sætte ind i excel, og bestemme b, men da jeg ikke kan indsætte mit eget udtryk, tænkte jeg om jeg kunne få skrevet(1+\frac{b}{V_m}) om til potens?

Jeg kender reglen \frac{1}{a}=a^{-1}

Og tænkte at jeg kunne omskrive brøken til \frac{b}{V_m}=V_m^{-b}?
Men jeg mangler stadig mit 1 tal for jeg kan få aflæst b i mit excel regression :-)

Nogle der ved hvad jeg gør?

Hilsen mig :-D

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

I din anden tråd fik du isoleret b (eller B, som du kaldte den der).

https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1505559

For hver måling beregner du så Vm·(pVm/(RT) - 1) , og forsøgets bud på b er gennemsnittet af disse værdier. Jeg går ud fra, at T er kendt?

Svar #2
25. august 2014 af sejereje91 (Slettet)

Ja, men så vidt jeg har forstået på min underviser, er det ikke godkendt at gøre det i hånden, da indplotning af alle 10 målinger er mere præcist..

T er kendt ja :-)

Brugbart svar (0)

Svar #3

Der er vel heller ingen, der forbyder dig at lave et plot. Jeg forklarede, hvordan man bestemmer b.

Svar #4

Jamen det er jo via excel jeg vil prøve at bestemme b.

Derfor kunne man (tænkte jeg) lave mit udtryk om til en potens funktion, men da jeg har problemer med 1+b/V, så kan jeg ikke se hvordan jeg skal omregne det.

Det giver ingen mening at regne de 10 b'er i hånden og plotte dem i et excel ark for at få et gennemsnit.

Brugbart svar (0)

Svar #5

Det er ganske simpelt at beregne gennemsnit af nogle tal i Excel. Læg tallene sammen og divider med antallet af tal, eller benyt den indbyggede funktion AVERAGE() .

De 10 værdier af Vm·(pVm/(RT) - 1) udregnes i Excel, og deres gennemsnit udregnes i Excel.

Svar #6

Jovist, men ville ha brugt excel til at bestemme én b, uden jeg beregnet de 10 b'er i forvejen, men det lyder ikke til at kunne lade sig gøre :-) ellers tak

Brugbart svar (0)

Svar #7

Jo, det kan du da godt:

b = (1/n) · ∑nj=1 Vmj·(pj·Vmj/(RT) - 1)

= (1/n) · (1/(RT)) · ∑nj=1 pj·Vmj2  -  (1/n) · ∑nj=1 Vmj ,

hvor n er antallet af målinger. Det simpleste er dog at udregne estimatet for b ud fra hver måling og så beregne gennemsnittet af estimaterne.

Skriv et svar til: Omskrivning af heltal+brøk til potens

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.