Bioteknologi

Mangler hjælp, please hjælp så hurtigt som overhovedet muligt

09. september 2014 af gegge (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej jeg søger hjælp til dette:

Hvad der sker ved hver enkelt proces?
Hvordan energiforholdene er i den pågældende proces?

billedet ligger vedhæftet. 

Tak

Vedhæftet fil: hjælp.docx

Brugbart svar (1)

Svar #1
09. september 2014 af Hippocampus (Slettet)

Du kan ikke forvente, at man skal sidde og lave opgaven for dig - skriv lige selv, hvilke processer du tror foregår? Et hint er bl.a. redoxreaktioner 


Svar #2
09. september 2014 af gegge (Slettet)

Ja jeg ved godt at det er meget at bede om hjælp til, men det er jo ikke nemt for mig at fortælle hvilke processer der sker, når jeg ikke forstår det? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. september 2014 af Hippocampus (Slettet)

Du har vel hørt om redoxreaktioner? Hvilke redoxreaktioner foregår der, hvis du ser på figuren?


Svar #4
09. september 2014 af gegge (Slettet)

Altså jeg har skrevet det her.

Glukose nedbrydes i cellerne ved glykolyse til pyruvat eller i væv, hvor ilttilførslen er en begrænsende faktor, til mælkesyre; ved begge processer frigøres energi. Langt mere energi vindes dog ved den efterfølgende oxidation af pyruvat til kuldioxid (CO2) og vand i citronsyrecyklus. Blodglukosekoncentrationen (blodsukkeret) er nøje reguleret og varierer under normale omstændigheder kun mellem 0,8 og 1,2 g pr. l på trods af store variationer i optag og forbrug. Det er primært leveren, som hurtigt kan optage og frigøre store mængder glukose, der spiller en rolle for opretholdelse af blodglukoseniveauet. Kontrollen udøves af hormonerne glukagon og insulin fra bugspytkirtlen samt adrenalinfra binyrerne. Glukagon og adrenalin stimulerer nedbrydningen af glykogen til glukose, mens insulin har den modsatte effekt.


Brugbart svar (1)

Svar #5
09. september 2014 af Hippocampus (Slettet)

Nej, det er ikke noget, du har skrevet. Det er noget, du har kopieret direkte fra "Den Store Danske" og nærmere bestemt fra denne side: http://www.denstoredanske.dk/Krop,_psyke_og_sundhed/Sundhedsvidenskab/Fysiologi/glukoseoms%C3%A6tning

Normalt ville jeg have hjulpet, men jeg har ikke nogen respekt for folk, der snyder på den måde.


Svar #6
09. september 2014 af gegge (Slettet)

Ja jeg har taget det derinde og hvad så?
Jeg kan stadig ikke finde ud af det!

Brugbart svar (0)

Svar #7
09. september 2014 af Hippocampus (Slettet)

Du skriver: "Jeg har skrevet det her." Det er jo netop løgn

Svar #8
09. september 2014 af gegge (Slettet)

Ja men hvis ikke du gider at hjælpe så skulle bare have ladet være med at skrive en kommentar.

Brugbart svar (0)

Svar #9
09. september 2014 af Hippocampus (Slettet)

Jeg hjælper gerne folk, der ikke snyder. Held og lykke med at finde ud af opgaven, som du står på bar bund i.

Skriv et svar til: Mangler hjælp, please hjælp så hurtigt som overhovedet muligt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.