Matematik
integration - substition
Hvordan integrere jeg denne? Jeg ved godt at jeg skal bruge substition, men jeg får ikke resultatet til 1/2, som er svaret...
Svar #1
25. september 2014 af Andersen11 (Slettet)
Hvorfor viser du så ikke dine egne mellemregninger?
Man skal benytte substitution, for eksempel t = -ln(x) + 1 , dt = -(1/x) dx .
Svar #2
25. september 2014 af Hippocampus (Slettet)
Sættes t = -ln(x) + 1 og dx = -dt·x får man

Indsæt nu t og indsæt grænserne opgivet i opgaven.
Svar #3
25. september 2014 af SuneChr
Da det er et bestemt integral, skal grænserne med
hvor grænserne så kan ombyttes og fortegnet for t skiftes.
Svar #6
25. september 2014 af Whisky1234 (Slettet)
ups havde skrevet forkert inde i integralet, men det giver stadig ikke det rigtige svar?
Svar #7
25. september 2014 af Hippocampus (Slettet)
Det er jo klart, når du gør det forkert på den måde, jeg lige har pointeret. Vedlæg din fulde, rettede besvarelse
Svar #9
Når du foretager substitution, skal grænserne for integralet også omregnes, da de jo skal svare til værdierne for den nye variabel. Den sidste del er helt forkert. Du erstatter t med (-1/x + x) under integralet og siger, at stamfunktionen er det samme? Hvis du endelig vil sustituere tilbage efter at have fundet stamfunktionen, kan man da gøre det.
![\int_{1}^{e}\frac{-\ln x+1}{x}\, \textup{d}x=\int_{1-\ln 1}^{1-\ln e}(-1)\cdot t\, \textup{d}t=-\int_{1}^{0}t\, \textup{d}t=\int_{0}^{1}t\, \textup{d}t=\left [ \frac{t^{2}}{2} \right ]_{0}^{1}=\frac{1}{2}](https://media.studieportalen.dk/images/equations/gjWV94I3IsF6eJxT5q_lHQ==.gif)
eller
![\int_{1}^{e}\frac{-\ln x+1}{x}\, \textup{d}x=\int_{1-\ln 1}^{1-\ln e}(-1)\cdot t\, \textup{d}t\newline\newline=\left [ \frac{-t^{2}}{2} \right ]_{1-\ln 1}^{1-\ln e}=\left [ \frac{-(-\ln x+1)^{2}}{2} \right ]_{1}^{e}=\frac{-(-1+1)^{2}+(-0+1)^{2}}{2}=\frac{1}{2}](https://media.studieportalen.dk/images/equations/EOpTTKMsdY0NDFW-MYLE0g==.gif)
Svar #11
25. september 2014 af Whisky1234 (Slettet)
Jeg forstår ikke helt hvorfor e, bliver udskiftet med 1 i den øvre grænse?
Svar #12
Man substituerer t = -ln(x) + 1. Man skal så beregne værdien af t der svarer til x-værdierne i integralets grænser.
I den nedre grænse er x = 1 . Her er t = -ln(1) + 1 = -0 + 1 = 1 .
I den øvre grænse er x = e . Her er t = -ln(e) + 1 = -1 + 1 = 0 .
Derfor kommer integralet i t til at gå fra nedre grænse 1 til øvre grænse 0 .
Skriv et svar til: integration - substition
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.