Dansk
Analyse og fortolkning af et digt
Hejsa!
Jeg skal analysere og fortolke et digt som hedder "Jeg er døden". Er der måske nogen, der engang kan se på digtet og hjælpe mig?
Mange tak !
-
Jeg er døden.
Gådefulde gaver bringer jeg dig -
Krystaller og funklende stjerner.
-
Du kan ikke tyde min skrift på din rude.
Hånlig triumf
eller hemmelig trøst?
Eller blot en høj og sælsom leg
hensides al mening?
-
Se mine vækster hvor yppigt de gror!
Genkender du livets mønster
på min tavse hvide tavle?
Todsigt svulmende løg i jorden!
Spirende tand i storm og brænding!
Dine længsler oh håb!
Dit hjertes ubændige rose!
Svar #1
03. oktober 2014 af hesch (Slettet)
Den vigtigste sætning er her:
Genkender du livets mønster på min tavse hvide tavle?
Den kan udtrykkes ved: Du skal ikke tro, at du er noget. Du er skabt til genbrug, og din krop skal bruges til at gøde jorden og skabe yppige vækster og svulmende løg.
Du kan ikke tyde min skrift på din rude = Du forstår det ikke.
Gådefulde gaver bringer jeg dig - Krystaller og funklende stjerner = Rigdom har du haft i dit liv, men kan ikke tage den med dig i døden. Udsigt til 7 jomfruer, paradis, osv., er en løgn: Af jord er du kommet, og til jord skal du blive.
Thomas Evangeliet ( frit citeret ): Hvis Himmeriget er i himlen, da er fuglene forud for jer. Hvis Himmeriget er i havet, da er fiskene forud for jer. Nej, Himmeriget er for jeres åsyn og for jeres fødder.
( Underforstået: Himmeriget er jeres levende liv. Udnyt det ).
Svar #2
#1: PS: Thomas Evangeliet blev bortcensureret fra Biblen ca. år 300. ( kirken brød sig ikke om det ).
Svar #3
03. oktober 2014 af Stygotius (Slettet)
Hvad mon får mon nogen til at tro at disse linjer er et digt ?
Svar #5
##3,4: Tja, I kan jo skrive et digt selv her, som en smagsprøve på, hvordan et sådant skal skrives.
( Husk nu: Ikke skrive af ).
At skrive et digt har vel til formål, at nogen gider læse det, og det er der så åbentbart nogen, der gør. Det kan da være, at nogen også læser jeres eksempler, og måske endda kommenterer dem, hvis de gider. :)
Svar #6
# 5
At et par linjer bliver brækket over og skrevet under hinanden gør dem ikke til et digt.
Svar #7
Fortolkningen i # 1 er nok mere indlægning i end udlægning af en tekst.
Svar #8
#7: #1 er ikke en fortolkning, men en række hints. SP's formål er jo ikke at give et "facit".
( Venter spændt dit eksempel på, hvordan det skal gøres ).
Svar #9
"Krystaller og stjerner" er i hvert fald ikke rigdom, men tomme, glitrende, overfladiske øjeblikkelige gevnster der lokker men intet indeholder.
At tyde skriften på ruden er nok at se hele livet i dødens tegn, -se den skrift som døden har skrevet på vores liv
Svar #10
#9: Ja, det er det "nok". Men det kunne du jo have skrevet i #3.
Skriv et svar til: Analyse og fortolkning af et digt
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.