Matematik
Graf, Taylorpolynomierne
Hej til Alle derude.
Jeg skal plotte en graf T9 og T49 for Taylorpolynomiet f(x)=ln(x) i x=1.
Grafen har jeg plottet, men jeg ikke kan forstå grafen, og dermed jeg ikke kan fortolke den.
Kan nogen hjælpe med at forstå grafen, ellers fortælle hvad man kan se ud fra grafen.
grafen sendes som en pdf-fil.
Håber, at hører af jer:
Svar #1
05. oktober 2014 af peter lind
plot også logaritmefunktion. Ud fra den kan du så diskutere hvordan de to grafer stemmer med ln(x)
Svar #2
05. oktober 2014 af Niko83 (Slettet)
Grafen sendes igen som pdf-fil
Svar #3
05. oktober 2014 af peter lind
Se på hvilken strækninger hvor polynomierne stemmer godt overens på kurven, Se på hvilken af polynomierne der stemmer bedst med logaritmefunktionen
Svar #4
05. oktober 2014 af Niko83 (Slettet)
Er det ikke den rød graf der passer bedst?
Betyder det også, hvis man differentierer funktionen flere gange, så vil den passer bedst på det bestemte punkt, som i mit tilfælde er x=1???
Svar #5
05. oktober 2014 af peter lind
Det kommer jo an på hvor du ser. Den vil altid passe præcist i udgangsværdien. Desuden jo tættere på des bedre
Svar #6
05. oktober 2014 af Niko83 (Slettet)
Kan ikke forstå det hele, Kunne du skrive lidt mere om det??
Svar #7
05. oktober 2014 af peter lind
Lidt efter 2 falder den røde stejlt nedad. Det passer jo slet ikke med logaritmefunktionen, som er monoton voksende
Svar #8
05. oktober 2014 af Niko83 (Slettet)
Jeg forstår slet ikke noget lige nu. Er grafen ikke rigtigt plottet??? T49 er regnet med Maple.
Skriv et svar til: Graf, Taylorpolynomierne
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.
