Matematik

Graf, Taylorpolynomierne

05. oktober 2014 af Niko83 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej til Alle derude.
Jeg skal plotte en graf  T9 og T49 for Taylorpolynomiet f(x)=ln(x) i x=1.
Grafen har jeg plottet, men jeg ikke kan forstå grafen, og dermed jeg ikke kan fortolke den.
Kan nogen hjælpe med at forstå grafen, ellers fortælle hvad man kan se ud fra grafen.

grafen sendes som en pdf-fil.
Håber, at hører af jer:
 

Vedhæftet fil: Graf.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. oktober 2014 af peter lind

plot også logaritmefunktion. Ud fra den kan du så diskutere hvordan de to grafer stemmer med ln(x)


Svar #2
05. oktober 2014 af Niko83 (Slettet)

Grafen sendes igen  som pdf-fil

Vedhæftet fil:graf 5.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #3
05. oktober 2014 af peter lind

Se på hvilken strækninger hvor polynomierne stemmer godt overens på kurven,  Se på hvilken af polynomierne der stemmer bedst med logaritmefunktionen


Svar #4
05. oktober 2014 af Niko83 (Slettet)

Er det ikke den rød graf der passer bedst?

Betyder det også, hvis man differentierer funktionen flere gange, så vil den passer bedst på det bestemte punkt, som i mit tilfælde er x=1???


Brugbart svar (0)

Svar #5
05. oktober 2014 af peter lind

Det kommer jo an på hvor du ser. Den vil altid passe præcist i udgangsværdien. Desuden jo tættere på des bedre


Svar #6
05. oktober 2014 af Niko83 (Slettet)

Kan ikke forstå det hele, Kunne du skrive lidt mere om det??


Brugbart svar (0)

Svar #7
05. oktober 2014 af peter lind

Lidt efter 2 falder den røde stejlt nedad. Det passer jo slet ikke med logaritmefunktionen, som er monoton voksende
 


Svar #8
05. oktober 2014 af Niko83 (Slettet)

Jeg forstår slet ikke noget lige nu. Er grafen ikke rigtigt plottet??? T49 er regnet med Maple.


Skriv et svar til: Graf, Taylorpolynomierne

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.