Matematik
problemer med funktion opgave og mere. Aflevering STX
Hej jeg har nogle problemer med nogle opgaver til en aflevering, som jeg ikke kan finde ud af, så jeg håber, at I kan hjælpe.
Opgaverne:
Opgave 6
Indtegn følgende funktioner i samme koordinatsystem samt bestem difinitionsmængde og værdimængde
A) f(x)= -2x + 4; - 4 < x < 8
B) g(x)= 3/4 x - 6; - 12
x < 2
C) h(x)= - x + 8;
- 4
Opgave 8
En funktion er ligefrem proportionel og går gennem punkt (4,8), hvor stor er porportionalitetsfaktoren a?
Opgave 9
En biograf betaler 1200 kr. pr. forestilling samt 25% af billetindtægten til Dansk Filminstitut (DF), der står for udlejningen af biograffilm. Biografen tager 80 kr. solgt billet. Lad X være antallet af solgte billetter til hver forestilling og f(x) den samlede betaling af (DF) samt g(x) den samlede indtægt.
A) Opstil en forskrift for både f(x) og g(x) og indtegn begge i samme koordinatsystem.
Jeg håber I kan hjælpe.
På forhånd tak.
Benjamin
Svar #3
08. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)
Studieportalen drejer sig om at få hjælp til at komme videre. Start med at forklare, hvad du selv har gjort for at løse opgaverne, og hvor du har problemer med at komme videre.
Svar #4
08. oktober 2014 af LeonhardEuler
#2 : Du misforstår #1. Der blev ment "Hvad er dit på bud på et svar til opgaverne". Som #3 skriver
#3#2
Studieportalen drejer sig om at få hjælp til at komme videre. Start med at forklare, hvad du selv har gjort for at løse opgaverne, og hvor du har problemer med at komme videre.
Svar #5
08. oktober 2014 af BLSørensen (Slettet)
Jeg skriver jo, fordi jeg ikke kan finde ud af dem..
Svar #6
I Opg 6 skal man indtegne graferne for tre lineære funktioner. Funktionernes definitionsmængder er givet i opgaven. Værdimængden for en funktion er mængden af tal, der kan være funktionsværdi for funktionen.
Opg 8. At en funktion er ligefrem proportional betyder, at den har formen f(x) = ax . Benyt det opgivne punkt til at bestemme a.
Svar #7
Ja, ved jeg godt, men det hjælper mig ikke videre med at blive færdig med de få møg opgaver
Svar #9
a ) f(x) = -2x + 4 , - 4 < x < 8
Defintionsmængden af f(x) er den mængde, hvori alle de tilladelige x-værdier er indeholdt. Du kan se definitionsmængden ved begrænsningen - 4 < x < 8
For alle x gælder der netop, at de skal være større end -4 og mindre end 8. Det skriver du som et interval - hvor Dm(f) er definitionsmængden af funktionen f(x)
Dm(f) = ]- 4 ; 8[ bemærk at -4 og 8 ikke er indeholdt, derfor vender klammerne udevendt
Værdimængden af f(x) er den mængde, hvori alle de tilladelige f(x)-værdier (funktionsværdier) er indeholdt. Du skal altså i hele definitionsmængden lede efter det x-værdi, der giver de største og mindste funktionsværdier. Hvis du er lidt svag i matematik, så kan du med fordel tegne grafen for funktion og aflæse det. Eftersom det en lineær funktion, så ved du at to yderste tal i hver ende af definitionsmængden, må angive det største og mindste værdi.
Du beregner f(-4) = -2•(-4) + 4 = 12
Du beregner f(8) = -2•8 + 4 = -12
Værdimængden må da være
Vm(f) = ]-12 ; 12[ bemærk at -12 og 12 ikke er indeholdt, da deres tilhørende x-værdier ikke er indeholdt i definitionsmængden.
Svar #10
Se fil
Svar #11
tak, har du også svarene til de andre opgaver? 6 B+C, opg 8 og 9 a?
Svar #12
Nu har du fået vist i detaljer, hvordan en af opgaverne i Opg 6 kan løses. Prøv nu selv at besvare de to andre opgaver i Opg 6.
Fremgangsmåden til Opg 8 er forklaret i #6. Få nu hænderne op af lommen og kom i gang selv.
Svar #13
har jeg sgu også, har lavet opg 9
hvis du ikke har noget at hjælpe, så lad være med at svare på spørgsmålet!
Svar #14
08. oktober 2014 af Therk
Han har da netop hjulpet dig - læs #6. Husk at hjælpere herinde er frivillige; tal pænt til folk som faktisk tager sig tid til at hjælpe dig.
Dit svar:
#13har jeg sgu også, har lavet opg 9
hvis du ikke har noget at hjælpe, så lad være med at svare på spørgsmålet!
er meget ukonstruktivt og du risikerer at skræmme folk væk, som gerne ellers ville have hjulpet dig. Det er ikke for sjov at Andersen11 har titlen Lektieguru.
Skriv et svar til: problemer med funktion opgave og mere. Aflevering STX
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.