Biologi

Hvor i cellen foregår?

08. oktober 2014 af locoroco (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej alle sammen jeg er lidt i tvivl med mine biologi spørgsmål, som er følgende.

Hvor i cellen foregår replikation?

Hvor i cellen foregår transkription?

Hvor i cellen foregår translationen? 

Hvordan starter og stopper transkriptionen af et gen? 

Brugbart svar (1)

Svar #1
09. oktober 2014 af Akademisk (Slettet)

Hvor i cellen foregår replikation?

Før cellen deler sig kopieres dens DNA.Kopieringen af DNA-strengen kaldes replikation og foregår i cellekernen. Kopieringen af DNA-strengen sker ved at enzymet DNA-helikase åbner DNA-strengen og adskiller den i dens to enkeltstrenge. DNA-polymerase III sætter nukleotider på (A over for T og C over for G). Ved replikation kopieres DNA-strengen til to identiske strenge.

Jeg har desværre ikke tid til at svare på resten lige nu.

Svar #2
09. oktober 2014 af locoroco (Slettet)

Hej det er helt i orden. :-)

Men du skal have tusind tak for hjælpen. 

Brugbart svar (1)

Svar #3
09. oktober 2014 af Akademisk (Slettet)

Det var så lidt. Man må hjælpe, hvor man kan :-)

Brugbart svar (0)

Svar #4
17. oktober 2014 af Proprium (Slettet)

Transkriptionen foregår i cellekernen, translationen i cytoplasma. 

Transkriptionen starter, når cellen har behov for at danne et nyt protein, og transkriptionen er således det første led i proteinsyntesen. Enzymet RNA-polymerase genkender en specifik DNA-sekvens kaldet en promotor, og de respektive DNA-strenge adskilles. Transkriptionen forløber, og der dannes et præ-mRNA-molekyle. Når RNA-polymerasen når den sekvens, som markerer afslutningen på genet (også kaldet stoptripletten), afsluttes transkriptionen, og det dannede præ-mRNA-molekyle frigøres fra polymerasen, modificeres og futter videre ud til cytoplasma, hvor det translateres ved hjælp af ribosomale underenheder.

Brugbart svar (0)

Svar #5
17. oktober 2014 af Hippocampus (Slettet)

DNA-sekvensen, der markerer afslutningen på genet, kaldes terminatoren. I litteraturen bruges dette ofte fremfor "STOP-triplet" eller "STOP-codon", når DNA omtales, idet man benytter begrebet STOP-codon for det codon på RNA'et, der markerer afslutning af translation i ribosomerne.

Brugbart svar (0)

Svar #6

Ja tak, Snitten95, jeg er fint bekendt med genetiske termer. Man kan dog sagtens anvende termen "stoptripletten", omend den for nogen kan virke misvisende eller forvirrende.

Men vorherre bevares, bare vi taler om det samme, så er ingen skade sket.

Brugbart svar (0)

Svar #7
17. oktober 2014 af Hippocampus (Slettet)

Det var nu ment til at være til trådstarter som supplement til det du skrev. Rolig rolig.

Brugbart svar (0)

Svar #8

Ok, jeg opfattede det som en "belærende" kommentar, men fint, at det ikke var tilfældet.

Men jeg er skam helt rolig, hehe.

Beklager misforståelsen. Hav en god aften!

Skriv et svar til: Hvor i cellen foregår?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.