Kemi

ligevægte.

14. oktober 2014 af Naaaanai (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej,
Jeg forstår ikke ligevægte fx når den forskydes mod højre eller venstre. Jeg håber at der er nogle herinde der vil forklare mig det fordi jeg har virkelig svært ved det og lige nu er vi kommet til syre og baser og her indgår der også ligevægte og jeg forstår det ikke. Jeg håber at der er nogle herinde der vil komme med nogle eksempler og evt forklare det. Jeg vil virkelig gerne forstå det.

Jeg kender godt ligevægtkonstanten men det jeg ikke forstår er når den skal forskydes mod højre eller venstre. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. oktober 2014 af mathon

Gør dig klart, hvilket indgreb der foretages.

Vær skarp på indholdet af Le Chateliers Princip.

Afgør på grundlag heraf, hvilken retning den gamle ligevægt forskydes i under etablering af den nye ligevægt.


Svar #2
15. oktober 2014 af Naaaanai (Slettet)

Et 50 mL bægerglas fyldes ca. trekvart med ionbyttet vand. Hertil sættes først 20 dråber 0,1 M jern(III)nitrat og derpå 20 dråber 0,1 M kaliumthiocyanat. Der omrøres med en engangspipette, som derpå anvendes til at overføre ligevægtsblandingen til de fem største brønde i den første række af en mikrotiterplade. Det vil være passende at anbringe ca. 1 mL (20 dråber) i hver brønd. Noter blandingens farve. Opløsningen i den første brønd (A1) gøre vi ikke mere ved: den skal fungere som en reference, vi kan sammenligne med i de følgende forsøg. 

Hvad forventer I at iagttage, hvis der sættes mere jern(III) til ligevægtsblandingen? Begrund svaret. 

Fe3+ (aq) + SCN- (aq) <- -> FeSCN2+ (aq)

ligevægten forskydes til højre fordi farven vil blive kraftigere, fordi der dannes mere FeSCN2+. Der tilføres mere på reaktantsiden jern(III), og derfor vil reaktionsbrøksværdien blive mindre. 
men jeg ved ikke hvad der menes med at den forskydes mod højre? er det fordi den bliver rød?

 


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. oktober 2014 af Heptan

I eksperimentet kan man iagttage, at reaktionen forskydes mod højre, ved at opløsningen bliver rød (FeSCN2+ er rød). Det sker fordi der tilsættes mere reaktant (altså Fe3+).

At reaktionen forskydes mod højre betyder, at der kommer relativt mere af højresiden end der var før.

Når der tilsættes Fe3+ udføres der et indgreb, og så er systemet ude af ligevægt. Systemet vil forsøge at opnå en ligevægt igen, og det sker ved at reaktionen forløber mod højre, dvs. at der dannes produkt. Så ved ligevægt er der altså mere FeSCN3+ end der var, før der blev tilsat reaktant, og opløsningen er blevet mere rød.


Svar #4
15. oktober 2014 af Naaaanai (Slettet)

tusind tak for forklaringen @Heptan & hjælpen! :)


Skriv et svar til: ligevægte.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.