Kemi

Ammoniak som grønt brændstof - stx kemi A eksamen 16. august 2013

28. oktober 2014 af Olympus - Niveau: A-niveau

Hej SP

Jeg søger et klogt hovede der kan hjælpe mig igang med denne opgave. Jeg forstår egentlig godt opgaven, men kan ikke lige finde ud af, hvordan jeg skal komme i gang med den..

Opgaven lyder:

Noget af ammoniakken i forbrændingskammeret forbrændes ikke, men opløses i det vand, som dannes ved reaktionen. Denne opløsning, A, analyseres som beskrevet herunder:

     - Med pipette udtages 10.0 mL af opløsning A, som straks blandes med 15.0 mL 0.0198 M saltsyre.          Der er overskud af saltsyre i blandingen.

     - Overskuddet af saltsyre bestemmes ved titrering med en 0.0200 M natriumhydroxidopløsning, idet            methylrødt anvendes som indikator.

     - I ækvivalenspunktet er der tilstat 10.65 mL af natriumhydroxidopløsningen. 

Beregn stofmængdekoncentratrionen af ammoniak i opløsnign A.

På forhånd, tak for hjælpen :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. oktober 2014 af OliverGlue

Ved titrering reagerer n mol saltsyre med ammoniak, herefter findes overskuddet af saltsyren ved titrering. Dv.s. start-mængden af saltsyre minus overskuddet må være lig med mængden af ammoniak.

nNH3=nHCl-nNaOH=(15*10-3*0.0198)-(10.65*10-3*0.02)

Endeligt kan koncentrationen findes ved at dividere med volumen på 10 mL.


Svar #2
28. oktober 2014 af Olympus

Arh ja okay.. Super! tak for hjælpen :-)

Jeg har egentlig også lige et andet spørsgsmål, men det har ikke noget med ovenstående opgave at gøre..

I en anden opgave skal jeg beregne ΔS^θ for følgende reaktion:

2 CaSO{_{4}}*2H_2O_(_s_)\rightarrow 2 CaSO{_{4}}*\frac{1}{2}H_2O_(_s_)+3H_2O_(_g_)

Jeg ved godt hvordan den molare standardentropi beregnes, men jeg får et negtaivt tal og 2. del af opgaven lyder, at jeg skal kommenterer resultatet i forhold til reaktionsskemaet..

Da jeg får et negativt resultat passer dette jo ikke overens med reaktionsskemaet, som viser, at der dannes flere gasmolekyler = højere entropi og ikke lavere som jeg ellers får det til..

Spørgsmålet er: har jeg beregnet det forkert? Er nemlig ikke vant til reaktioner hvor der pludselig står gange i... 


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. oktober 2014 af Heptan


Skriv et svar til: Ammoniak som grønt brændstof - stx kemi A eksamen 16. august 2013

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.