Studievalg og videregående studie

Valg af studieretning på STX - please hjælp!

01. november 2014 af magn2803 (Slettet)

Hej alle sammen!

Jeg skal starte på en STX næste år, og jeg er allerede begyndt at tænke på hvilken studieretning jeg godt kunne tænke mig... Jeg har så fundet frem til at jeg syntes at det kunne være spændene at have Samfundsfag A - Engelsk A - Matemetik B. MIt problem er så bare at da jeg ikke vil have tysk ( det er jeg virkelig dårlig til btw ) som mit andet sprog, vil jeg gerne have Fransk på A, da det er et begyndersprog. Men så kommer jeg op på 5 A fag... Så mit spørgsmål er: er det meget svært at have 5 A fag,, eller skal man hele tiden side og lave lektier og ikke rigtig have muligheden for et socialt liv også?

Tak på forhånd :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. november 2014 af MannaPapaya

Nu får du et rigtigt kedeligt svar - det kommer an på dig selv. Men det kan desværre ikke siges bedre. Hvis du er rigtig dygtig i skolen i forvejen og/eller elsker at gå i skole, så er det ikke specielt svært at have 5 A-niveau fag. Det handler om vilje og motivation. Hvis du hellere bare vil have en studentereksamen for at have den og synes det sociale og det du laver uden for skolen er vigtigere, så er det heller ikke en større fordel at have 5 A-fag (jo, der er den karakterbonus, så det kommer selvfølgelig også an på om du allerede nu har en idé om hvad du måske vil efter gym. og om den idé kræver et meget højt snit).

Men generelt kan man sige, at hvis du vælger det fordi du har lyst til at lære fransk og tror det bliver sjovt og dermed vil bruge energien på de ekstra lektier der følger med, så kast dig ud i det :)

Byrden bliver størst i 3.g, da det er der man afslutter sine A-niveaufag. Så i 1. og 2.g er det ikke sikkert du mærker en forskel ift. de kammerater som har 4, men det gør du muligvis i 3.g. Men det er er ikke til at sige på forhånd, det kommer jo også an på hvordan lærerne strukturerer pensum osv.


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. november 2014 af Joe11111 (Slettet)

Mannapapaya har nok ret 

Men du kan jo vælge SamfA/EngB/MatB eller EngA/SamfB/MatB og så kan du hæve det ene til A-niveau i slutningen af 2.g hvis du føler for det :)

Husk på at Samfundsfag er sværere end man lige går og tror... Det er ikke ligesom i folkeskolen 


Svar #3
11. november 2014 af magn2803 (Slettet)

Hej igen :)

Først og fremmest, tusinde tak for at svare! Jeg har nu snakket med nogle andre der har haft 5 A fag, og de siger mange af de samme ting som jer. Jeg har tænkt meget over det, og jeg har alligevel valgt at have tysk på B. Så lige nu er det her de 2 studiretninger jeg jonglerer med lige pt. Jeg er stadig lidt usikker med samfundsfag på A, så jeg ville lige spørge jer om hvad jeres, såfrem i har nogen, efaringer er med faget? og evt. har nogle opgaver eller noget i den stil i kunne sende til mig :)

Engelsk A - Samfundsfag B - Mediefag B:

A-niveau fag

Dansk A
Historie A
Engelsk A
Samfundsfag A

B-niveau fag

Mediefag B
Tysk fortsætter B
Matematik B

C-niveau fag

Idræt C
Fysik C
Biologi C
Naturgeografi C
Religion C
Oldtidskundskab C
Kemi C

 
Samfundsfag A - Engelsk A - Matematik B:
 
A-niveau fag

Dansk A
Historie A
Engelsk A
Samfundsfag A

B-niveau fag

Matematik B
Tysk fortsætter B
Fysik B

C-niveau fag

Idræt C
Kemi C
Biologi C
Religion C
Oldtidskundskab C
Drama C
Kinesisk områdestudium C


Skriv et svar til: Valg af studieretning på STX - please hjælp!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.