Matematik
cosinus sinus mat opgave, hæjlp
hjælp til denne opgave
En person observerer et 398 m langt containerskib, der sejler parallelt med kysten. Personen måler sigtevinklerne mellem kysten og skibets stævn samt mellem kysten og skibets agterende. Personen finder, at BAD = 53,1º og CAE = 46, 5º.
a) Bestem, hvor langt skibet er fra kysten.
Svar #1
03. november 2014 af SuneChr
Du opererer med A, B, C, D og E , men hvor ligger de på en tegning over skibet og kysten?
Svar #3
03. november 2014 af Andersen11 (Slettet)
Prøv venligst næste gang at formulere hele opgaven eller giv et link til opgaven, så vi ikke skal gætte os til oplysningerne. Det ser ud til at være opgave 10 i dette opgavesæt
Man skal beregne højden ha i trekant ABC. I denne trekant beregner man let vinkel A som forskellen mellem de to målte vinkler, og vinkel C er lig med vinkel CAE, pga. ensliggende vinkler ved parallelle linier. Man kender derfor alle tre vinkler og siden a i trekant ABC. Benyt så sinusrelationerne til at beregne siden b, og så har man
ha = b·sin(C) .
Svar #4
03. november 2014 af carlbonefeld (Slettet)
#3#2
Prøv venligst næste gang at formulere hele opgaven eller giv et link til opgaven, så vi ikke skal gætte os til oplysningerne. Det ser ud til at være opgave 10 i dette opgavesæt
Man skal beregne højden ha i trekant ABC. I denne trekant beregner man let vinkel A som forskellen mellem de to målte vinkler, og vinkel C er lig med vinkel CAE, pga. ensliggende vinkler ved parallelle linier. Man kender derfor alle tre vinkler og siden a i trekant ABC. Benyt så sinusrelationerne til at beregne siden b, og så har man
ha = b·sin(C) .
Mener du ikke højden i trekant ABD?
Svar #5
03. november 2014 af Andersen11 (Slettet)
Nej, det mente jeg nu ikke. Jeg mente, som jeg skrev, højden ha i trekant ABC. Den har samme længde som kateten BD i trekant ABD, da AD og BC er parallelle.
Skriv et svar til: cosinus sinus mat opgave, hæjlp
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.