Matematik
Baser ud fra reduceret matrix
Hej
En afbildningsmatrix er blevet reduceret til:
[ a b c | d ] a=(1,0,0) b=(0,1,0) c=(2,-1,0) d=(-1,3, 0)
Man skal så ud fra den bestemme baserne. Den nederste række består af nuller, så den er triviel. Så vores eneste baser er de to første rækker. Jeg har så lavet en parameterfremstilling og ud fra den bestemt baserne:
(x1,x2,x3)=(-1,3,0) + t(-2,1,1) hvor x3=t
så ville jeg umiddelbart sig at baserne er (-1,3,0) og (-2,1,1), men det er forkert!
Svaret er (3,0,-1) og (1,2,1) men hvorfor?
Svar #3
08. november 2014 af peter lind
Basis for hvad ?. Så vidt jeg kan se bruger du de normale baser (1,0,0) ...o.s.v.
Svar #4
08. november 2014 af Searchmath (Slettet)
Ja, det er dem :)
hvordan kan man så aflæse resultatet i #1?
Svar #6
Jo, selvfølgelig :) her er den så.
Svar #7
08. november 2014 af peter lind
Din fil definer hvad kernen er for en lineær vektorafbildning samt angiver hvordan du finder en basis for dette underrum.. Det er der ikke tale om her. Du har en ligning f(x) = d hvor d ikke er nulvektoren. Du skal åbenbart finde en basis for et eller andet underrum, der har med funktionen og højre side at gøre. De angivne facitvektorer ligger ikke i kernen, så det er ikke dette underrum, du skal finde. Så spørgsmålet er hvilken underrum drejer det sig om ?
Svar #8
"Som gennemgående eksempel i dette afsnit ser vi på en lineær afbildning f: V ---> W hvor V er et 4-dimensionalt vektorrum med valgt basis a=(a1,a2,a3,a4) , og hvor W er et 3-dimensionalt vektorrum med valgt basis c=(c1,c2,c3) . Afbildningsmatricen f er aFc. "
Skriv et svar til: Baser ud fra reduceret matrix
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.