Fysik
HJÆLP! Brydningsindeks - udregning
Hej!
Min makker og jeg har rigtig meget brug for hjælp med en opgave i fysik. Vi har rimlig godt styr på det hele, men er bare mest forvirret omkring v1 og v2...
Vi har prøvede os lidt frem med et par tal, men har fået noget rigtigt resultat!
På forhånd mange tak!!
En laserstråle sendes fra vakuum (medie 1) ind i et prisme (medie 2), lavet af et ukendt materiale. Indfaldsvinklen er i = 34,5 grader. Brydningsvinklen måles til b = 21,8 grader. Hvis lysets fart i medie 1 kaldes v1, og lysets fart i medie 2 for v2, så kan brydningsindekset beregnes som n = v1 / v2 = sin(i) / sin(b).
(forsøget kan nemt udføres i et klasselokale, da lysets fart i vakuum og luft er næsten identiske).
A) Hvilket materiale er prismet sandsynligvis (med stor sandsynlighed) lavet af?
Brydningsindekser for udvalgte materialer:
Diamant - 2,42
Rudeglas 1,52
Svar #1
12. november 2014 af peter lind
v1 er lyshastigheden i vakuum. Den kan du slå op i en tabel. Ud fra brydningsforholdet kan du så beregne v2
Svar #3
12. november 2014 af Mondelez (Slettet)
Men hvad er c nu, og hvorfor kommer m/s ind i billedet??
Svar #4
12. november 2014 af Mondelez (Slettet)
Mig og min makker har kigget lidt på dit svar, men kan bla. ikke finde ud af, hvordan du har fundet frem til =1,52519. Vi kan ikke se nogen enhed der hedder c eller for den sags skyld n2? Tak på forhånd
Svar #5
12. november 2014 af peter lind
n2 er brydningsindekset. Formlen med tal står der så jeg kan ikke se noget problem i det.
c er lyshastigheden i vakuum. m/s (meter pr. sekund) er enheden for hastigheden.
Skriv et svar til: HJÆLP! Brydningsindeks - udregning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.