Matematik
Are U the king of math? ^_^
Er der en der gider at tjekke om mine besvarelser er rigtigte? :D
(vedhæftet som billede)
Mange tak på forhånd :D
Svar #1
16. november 2014 af PSXL
Du har kun besvaret noget af opgaven.
Du har differentieret, men mangler at bestemme funktionens maksimum.
Svar #2
16. november 2014 af Aadel (Slettet)
Jeg ved ikke hvordan man gør.. Vil du prøve at hjælpe lidt? :D
Svar #3
Altså skal jeg tegne en graf og så finde maksimum på grafen? For den gider ikke at tegnes, når jeg indtaster grafens funktion ind! :(
Svar #4
Du skal sætte f '(x) lig nul og løser for x og derefter bestemmer hældningen omkring maksimum for at kunne redegøre for, at funktionen har et maksimum og hvorhenne.
Man kan også tegne grafen og bestemme maksimum ud fra dér, men så skal det være fordi, man har en funktion inde i grafværktøjet til at bestemme maksimum. Så jeg vil anbefale, at du beregner det ikke-grafisk, da det er mere præcist. Du kan derefter plotte funktionen ind i grafen for yderligere at konkludere, at dine beregninger af maksimummet passer.
Svar #6
Okay jeg prøver, og viser jer, hvordan jeg gjorde.. Og så kan i se om det er regnet rigtigt ud :D
Svar #7
Hvad gør jeg!!?? Er gået i stå igen! :'(
Svar #8
Nu skal du undersøge monotoniforholdende for funktionen.
Dvs. da du har ét ekstremum, skal du her bestemme hældningen omkring maksimum.
Dvs. du skal vælge to værdier, én under værdien x og én over værdien x. F.eks. 0 og 1.
Svar #13
Men jeg har fået en underlig graf !! Do you now why? #-(
Svar #14
17. november 2014 af PSXL
Prøv med 0,1 i stedet for. Så burde hældningen gerne være positiv i stedet for negativ - så har du bestemt maksimum.
Du har indsat grafen for f '(x), du skal indsætte grafen for f(x). Det er nemlig den graf, hvor du undersøger monotoniforholdene.
Så skal du lave en delkonklusion. F.eks.
"Et maksimum er bestemt i x = ___
f er da
tiltagende i intervallet [?,0.33] (har din funktion en bestemt begrænsning? Ellers så ]-uendelig,0.33]
aftagende i intervallet [0.33, 1]
Du kan derefter lave en fortegnslinje.
Skriv et svar til: Are U the king of math? ^_^
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.