Naturvidenskabeligt grundforløb (NVG)

Beregning af batteriets modstand

01. december 2014 af Metzschjensen

Som afslutning på Naturvidenskablig grundforløb skal jeg lave en opgave hvorved vi får udleveret et ark med et forsøg beskrevet og nogle opgaver/spørgsmål til forsøget.

I forsøget er et batteri tilsluttet en dekaderesistor/resistor box, et amperemeter og et voltmeter (se forsøgsopstilling i det vedhæftede billede). Ved variation af dekaderesistoren/resistor boxen er der målt forskellige samhørende værdier af strømstyrke I og spænding U. Resultat af målingerne ses også på det vedhæftede billede.

Senere i opgaven kommer så følgende spørgsmål:

"Teoretisk set skal der gælde følgende sammenhæng mellem spændingen U og strømstyrken I:

U = -R \cdot I + U_0

hvor R er modstanden i batteriet, målt i Ohm.

Bestem på grundlag af målingerne en værdi for batteriets modstand R"

Jeg har i de mellemliggende opgaver bestemt effekten, tegnet grafer for sammenhængen mellem spænding, strømstyrke og effekt, hvis det kan hjælpe. 

___________________________________________________________________________________

Jeg tolker formelen sådan at U_0 er spændingen uden modstand medregnet, og at U så er spændingen når der er modstand. Jeg kan bare ikke helt se hvordan jeg kan bestemme modstanden når jeg har to variabler, nemlig U og U_0.

Jeg håber i kan hjælpe mig, og skriv endelig hvis der er noget som jeg ikke har forklaret godt nok. 

På forhånd mange tak

Vedhæftet fil: IMG_4435.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #1
01. december 2014 af peter lind

U0 er spændningen ved uendelig stor modstand. Så er I = 0

Jeg har ikke lyst til at læse en opgave, der står på hovedet. Jeg kan se, der er en talrække, så du skal formodentlig lave lineær regrssion på de data


Brugbart svar (1)

Svar #2
01. december 2014 af mathon


               U(I)=-R\cdot I + U_o

               R\cdot I=\left ( U_o-U \right )

                R_i=\frac{\left ( U_o-U_{pol} \right )}{I}=\frac{\left | \Delta U \right |}{I}


Svar #3
01. december 2014 af Metzschjensen

- Billedet skulle forhåbentlig gerne stå rigtigt nu 

Hvis jeg laver en lineær regression på dataene får jeg disse resultater:

f(x) = -0,18 A/V + 1,636

A = ampere & V = volt (x-aksen og y-aksen kan selvfølgelig også byttes om hvis der skulle være nødvendigt)

Jeg kan dog ikke helt se hvordan jeg skal bruge den her viden til at bestemme modstanden?

Vedhæftet fil:IMG_4435.JPG

Svar #4
01. december 2014 af Metzschjensen

#2

Fint svar, det giver bedre mening.

For lige at følge op på det, hvordan vil du så definere U_0  og hvad er grunden til at du skriver "I" i parentes ved U, og til sidst R_i


Brugbart svar (1)

Svar #5
01. december 2014 af mathon


               U(I)=-R_{i}\cdot I + U_o                 U er en lineær funktion af I

               R_{i}\cdot I=\left ( U_o-U \right )

                R_i=\frac{\left ( U_o-U_{pol} \right )}{I}=\frac{\left | \Delta U \right |}{I}


Svar #6
01. december 2014 af Metzschjensen

Arh nu forstår jeg det, præcis som hvis man skrev f(I) = U = .....

Jeg er dog stadig ikke helt sikker på hvad værdien U_0 er?

Jeg håber ikke det er for ubelejligt at jeg tydeligvis har svært ved at forstå det


Svar #7
06. december 2014 af Metzschjensen

Hvis nogen skulle have samme spørgsmål, fandt jeg de sidste svar her:

Vedhæftet fil:0solanvAEK-4.DOC

Skriv et svar til: Beregning af batteriets modstand

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.