Kemi

Kemisk rensning, bundfældning af fosfat

09. december 2014 af jordfræseren (Slettet) - Niveau: C-niveau
Hej er der nogen som kan hjælpe mig med følgende?

Jeg har et spørgsmål ang kemisk rensning på rensningsanlægget.

Jeg ved at man tilsætter jern(III)klorid til vandet for at bundfælde fosfaten.

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvorfor man netop anvender dette salt fremfor andre til bundfældning ?

--: er det fordi at det er billigere end andre salte? Eller er der andre grunde?

-- når man har bundfældet fosfaten er klorid efterladt som restprodukt i vandet, vi udleder altså vand med indhold af klorid - påvirker dette vandområderne på nogen måde?

--man kan jo anvende andre salte til at bundfælde fosfat, fx Pb2+ eller Zn2+, hvorfor anvendes de ikke? Er de giftige eller efterlader de et giftigt restprodukt?

Jeg skal op til NV eksamen på fredag i dette emne; kemisk rensning. Jeg ønsker derfor at få svar på disse spørgsmål da jeg ikke kan finde svar på disse spørgsmål andre steder på nettet. Jeg håber ikke at det er til for meget besvær


Brugbart svar (1)

Svar #1
09. december 2014 af lasols (Slettet)

jernklorid er et billigt relativt ufarligt stof, som du selv skriver så kan phosphat også fældes med bly og zink men zink er relativt sjællent (der er 5000 gange så meget jern som zink på jorden) og bly er giftigt, hvis du tænker på chlorid så er der massere af dette i verdenshavende i forhånd, (du har ca 20g Cl- per m3 havvand) så chlorid er ikke det store problem. en anden fordel ved jernklorid er at det er let opløseligt


Brugbart svar (1)

Svar #2
09. december 2014 af Heptan

Ja, det er billigt og miljøvenligt.

Desuden skal der kun bruges én Fe3+ pr. phosphat ion.

Bly er dårligt for miljøet, fordi det ophober sig i organismer.


Brugbart svar (1)

Svar #3
09. december 2014 af Heptan

Iron(III) phosphate is one of the few molluscicides approved for use in the practice of organic farming. Unlike the older metaldehyde, it is non-toxic to pets and wildlife.

http://en.wikipedia.org/wiki/Iron%28III%29_phosphate


Svar #4
10. december 2014 af jordfræseren (Slettet)

#1

jernklorid er et billigt relativt ufarligt stof, som du selv skriver så kan phosphat også fældes med bly og zink men zink er relativt sjællent (der er 5000 gange så meget jern som zink på jorden) og bly er giftigt, hvis du tænker på chlorid så er der massere af dette i verdenshavende i forhånd, (du har ca 20g Cl- per m3 havvand) så chlorid er ikke det store problem. en anden fordel ved jernklorid er at det er let opløseligt

Du skriver at jernklorid er et relativt ufarligt stof - ved du hvilke problematikker er der ved at anvende det? 
Mange tak for svaret desuden. 


Svar #5
10. december 2014 af jordfræseren (Slettet)

#2

Ja, det er billigt og miljøvenligt.

Desuden skal der kun bruges én Fe3+ pr. phosphat ion.

Bly er dårligt for miljøet, fordi det ophober sig i organismer.

Hvad mener du med at der kun benyttes én Fe3+ ion pr. fosfat ion? Og hvordan kan det aflæses på reaktionsligningen ? :) 

Mange tak for dit hurtige svar samt link 


Brugbart svar (1)

Svar #6
10. december 2014 af Heptan

FePO4 kan også skrives Fe3+PO43- eller i princippet (Fe)1(PO4)1. Man skriver altid formlen som den første formel jeg har skrevet, og der fremgår det at ionerne i ionforbindelsen er i forholdet 1:1.

Andre salte, fx calciumphosphat, Ca3(PO4)2 er istedet i forholdet 3:2. Hvis man skulle bruge calcium istedet for, skulle man altså bruge mere calcium til at fjerne phosphat, fordi der skal tre calciumioner til at fjerne 2 phosphat ioner. Besparelsen er dog sikkert lille, og det afhænger nok mere af hvor billigt det er at skaffe kationen (den positive ion). Som sagt har vi jo meget jern(III), så det er nok derfor man vælger den istedet.


Brugbart svar (0)

Svar #7
10. december 2014 af Heptan

#4

Du skriver at jernklorid er et relativt ufarligt stof - ved du hvilke problematikker er der ved at anvende det? 
Mange tak for svaret desuden. 

Safety

Iron(III) chloride is toxic, highly corrosive and acidic. The anhydrous material is a powerful dehydrating agent.

Although reports of poisoning in humans are rare, ingestion of ferric chloride can result in serious morbidity and mortality. Inappropriate labeling and storage lead to accidental swallowing or misdiagnosis. Early diagnosis is important, especially in seriously poisoned patients.

http://en.wikipedia.org/wiki/Iron%28III%29_chloride#Safety 


Skriv et svar til: Kemisk rensning, bundfældning af fosfat

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.