Matematik

Rentesregning, eksponentiel udvikling eller linjen?

15. december 2014 af SashaStub (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg kender til følgende formler/ligninger: K_{n}=K_{0}\cdot (1+r)^{n}, y=b\cdot a^{x} og y=ax+b.

Og jeg har en blækregning, hvor alle vores gennemgået emner er blandet sammen til en blækregning. Men første opgave(og underopgaver, kan jeg ikke se hvad jeg skal gøre brug af...) Den er således: Der er det her typehus firma, som sælger huse med grund. Den samlede pris beregnes som 13 000 kr. pr. kvadratmeter for huset plus 920 000 kr. for grunden.

a)Bestem den samlede pris for et 120 kvadratmeter stort hus med grund.

b)Indfør passende betegnelser, og opstil en formel, som beskriver hvordan den samlede pris for et hus med grund afhænger af husets størrelse.

Jeg beder ikke om, at I laver min aflvering for mig, bestemt ikke. Men jeg beder bare om bud på hvad det her er... Er det eksponentiel udvikling, rentesregning eller linjen, som jeg skal gøre brug af her?


Brugbart svar (1)

Svar #1
15. december 2014 af Andersen11 (Slettet)

a) Benyt oplysningen

Den samlede pris beregnes som 13 000 kr. pr. kvadratmeter for huset plus 920 000 kr. for grunden.

til at finde prisen, når husets areal er 120 m2 . Gang kvadratmeterprisen med husets areal og læg grundens pris til.

Det har ikke noget med rentesregning at gøre. Det er et simpelt lineært udtryk.


Brugbart svar (0)

Svar #2
15. december 2014 af peter lind

det er en lineær funktion


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. december 2014 af SuneChr

# 0
Først når der skal aftales betalingsvilkår for erhvervelse af huset, vil rentesregning blive aktuelt, - omend formlerne er mere komplicerede, end de nævnte.


Svar #4
16. december 2014 af SashaStub (Slettet)

Mange tak for hjælpen, det gav meget mere mening nu.

Men til b opgaven, kan jeg så bruge denne formel: y=13000\cdot x+920000?


Brugbart svar (1)

Svar #5
16. december 2014 af peter lind

ja


Skriv et svar til: Rentesregning, eksponentiel udvikling eller linjen?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.