Matematik
Intergralregning (matematik B)
Hej jeg har en lærer som ikke kan forklare mig, hvad man skal gøre i projektet han har lavet til os. Og det meste af det har han ikke gennemgået med os så derfor har jeg brug for hjælp.
Et af spørgsmålene er:
Opgave 1. Gengiv, under forudsætning af, at f er voksende og f(x) > 0 for alle x ? [a,b], beviset for:
a) Arealfunktionen, A(x), for f med udgangspunkt a er én stamfunktion til f.
Stamfunktioner har mange anvendelser i matematik og andre fag. En af de vigtigste er anvendelsen som redskab til arealberegning. Jeg begynder med at betragte en kontinueret funktion f defineret i et interval [a;b]. Jeg antager at f(x) kun antager positive værdier - altså at grafen for f ligger over x-aksen.
Hvis x er et tal i intervallet, kan jeg betragte arealet af den figur der ligger mellem x-aksen og grafen for f, og som ligger mellem tallene a og x på x-aksen. Arealet afhænger af hvor tallet x ligger på x-aksen og er derfor en funktion af x. Denne funktion betegnes arealfunktionen for f med udgangspunkt a og angives som A(x). Hvis x =a, bliver arealet kun ??en lodret linje??, og derfor er A(a)=0. Jeg vil nu betragte to eksempler.
1. Hvis f(x)=k, så vil figuren under grafen for f blot være et rektangel med højde k. Arealfunktionen med udgangspunkt 0 er derfor A(x)=kx.
2. Hvis funktionen er f(x)=x og x ≥0, vil figuren under grafen for f være en trekant med højde x og grundlinjen x. arealet er derfor ½ x*x. altså er A(x)=½
.
b) Arealet af grundområdet M begrænset af x-aksen, grafen for f samt de lodrette linjer x = a og x = b er lig med A(b) = A( b) - A(a) = (kan ikke sætte det ind, som skal stå her) men noget med {ab f(x) dx
Håber der er nogen der kan forklare mig b, for jeg forstå ikke hvad jeg skal?
Skriv et svar til: Intergralregning (matematik B)
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.