Kemi

Strukturformel for R-gruppen

08. januar 2015 af snooki (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hejsa. Er der nogle, der kan hjælpe mig med følgende opgave:

En elementaranalyse viser, at clenbuterol har følgende sammensætning, angivet i masseprocenter:

C: 52,00 %

H: 6,55%

Cl: 25,58%

N: 10,11%

O: 5,77%

I et H-NMR-spektrum for clenbuterol giver alkylgruppen R anledning til kun et signal, som er en singlet. Signalet har det kemiske skift 1,25 ppm.

Bestem strukturformlen for R. Argumenter ud fra elementaranalysen og informationerne for H-NMR-spektret for clenburetol. 

Jeg har fundet ud af, at jeg skal finde den empiriske formel for stoffet, men jeg kan ikke få forholdet til at gå op, så kan ikke rigtig komme videre. Er der nogen, der kan hjælpe? 

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. januar 2015 af OliverGlue (Slettet)

Udregninger til den empiriske formel:

Forklaring: 

Del procenten med molarmassen, hvilket må give mol per 100g, herefter ganger du med et tal således det giver relativt pæne tal, i dette tilfælde 2.78(fra x*0.36=1 <=> x=2.78). Endeligt kan du forkorte decimaltal væk for at få heltal. 

Brugbart svar (0)

Svar #2
08. januar 2015 af OliverGlue (Slettet)

Det kemiske skift ved 1.25 ppm giver en singlet da de tre methyl-grupper kan rotere frit(rotationssymmetri) og er derved kemisk ækvivalente, desuden kan hydrogenerne på methyl-grupperne også rotere frit, hvormed disse også bliver ækvivalente. 

Har du fået udleveret H-NMR spektret?

Svar #3
08. januar 2015 af snooki (Slettet)

Jeg har fundet ud af det hele, og har også fundet frem til det samme som dig. Forholdet var en regnefejl, og derfor gav det ikke mening. Den ekstra forklaring med H-NMR-spektret krævede bare, at jeg lige tænkte mig om en ekstra gang. Men ellers tusind tak for svar! :-)
Og nej, jeg har ikke fået H-NMR-spektret.

Skriv et svar til: Strukturformel for R-gruppen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.