Fysik
Mhy og vinkel
Vi har fået stille en opgave, og her er beskrivelsen:
"Træpladen stilles skråt og træklodsen anbringes på pladen. Regulerer pladens hældning til be-vægelsen bliver jævn (konstant hastighed). Dette opnås nemmest ved at finde den vinkel hvor et lille skub til klodsen får den til at glide af sig selv. Find ud af hvordan I kan finde denne vinkel kun ved brug af en lineal. Find derefter den vinkel pladen skal have for at klodsen begynder at glide af sig selv."
Jeg har sådan set lavet opgaven, og vil gerne skrive min konklusion. Jeg forstår bare ikke hvorfor vi regnede på mhy i opgaven. Er det fordi at mhy = tan(vinkel) = a/b? Har det noget med det at gøre.
Det lige det sidste jeg mangler for at runde af og sende min opgave, så et svar er meget påskønnet.
Svar #1
12. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)
Når klodsen lige netop bevæger sig med konstant hastighed, er summen af kræfterne på klodsen lig med nulvektoren. Der er derfor balance mellem gnidningskraften og tyngdekraftens projektion på bevægelsesretningen. Derfor gælder der
μ·m·g·cos(θ) = m·g·sin(θ)
hvoraf dit udtryk fremkommer
μ = tan(θ)
Bogstavet μ skrives sædvanligvis "my" på dansk.
Skriv et svar til: Mhy og vinkel
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.